Keymetrics

Youtube kan tänkas gå med i MMS onlinevaluta

MMS onlinevaluta har sedan maj 2014 varit ett verktyg för att mäta reklamtittande på webb-TV. Nu verkar det som om onlinejätten Youtube funderar på att ansluta sig till valutan.

Bara förra veckan beslutade Aftonbladet TV, som första tidningshus, att ansluta sig till webb-TV valutan. Inträdet har välkomnats för sin breddning, men full transparens har efterfrågats, i synnerhet kring sådant som autostarter – något som Aftonbladet än så länge inte anser sig redo för.

Läs mer: Aftonbladet TV går in i MMS onlinevaluta

Men nu verkar en ytterligare aktör utanför de traditionella TV-husen, Youtube, intressera sig för att ansluta sig till MMS valuta. Det är oklart hur, när eller varför men samtal mellan Google, Youtubes ägare, och MMS har förts.

Onlinevideotjänsten är en av de högst rankade TV-tjänsterna, och dess anslutning till webb-tv valutan har efterfrågats av många i branschen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
8 minuters inblick i den digitala framtiden med 12 trendspanare