Keymetrics

Tidningshus satsar på lokaljournalistik med 100 nya webbplatser

Lokaltidningskoncernen Mitti lanserade igår sin nya digitala satsning, som ska göra det lättare att följa aktuella händelser på lokal nivå – till och med din egen stadsdel.

I ett pressmeddelande står det att alla 31 lokala tidningar i Mitti får en egen sida, där man som användare får klicka i sin valda plats (om man inte redan delat med sig av informationen via sin webbläsare).

Läs mer: “Medias rapportering har mycket stor betydelse på vad allmänheten anser är viktigt”

Sammanlagt handlar det om 100 webbplatser, enligt Mitti, som är knutna till tjänsten, och inbegriper Facebook, Twitter och även Instagram. Målet är att gå ner på ”hyperlokal” nivå, där ingen nyhet ses som för liten att rapportera om. Man hoppas också kunna knyta an till sina läsare via sociala medier, för att få tips via dessa om aktuella händelser i kommun eller stadsdel.

En del av satsningen inbegriper också en ny design, ett resultat av att man knutit till sig Mattias Bergman. Denne har tidigare varit i ledande positioner på respekterade Dagens Nyheter och Dagens Industri.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ska Microsoft lyckas med sin nya webbläsare?