Keymetrics

Rymdkapplöpningen som ska ge internet åt alla

Facebook och Google är några av aktörerna som med allt från satellitnätverk till bredbandsballonger ska ge bredbandsuppkoppling på även de mest underutvecklade platserna på jorden.

Omkring 57 procent av världens befolkning är utan stadigt internet – en siffra som FN ville sänka till 50 procent till år 2020. Men detta kommer nu inte hända, och istället fruktar man en femprocentig dipp i antalet uppkopplade bara i år.

För företag vars huvudverksamhet är nätet är det förstås en avgörande fråga. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, har själv sagt att en internetuppkopplad värld kommer att besegra extrem fattigdom.

Läs mer: Hela Sri Lanka får nu internet via Google Loon

En anledning till avsaknad av internet är att kostnaden är för hög i många utvecklingsländer. En annan är också bristen på infrastruktur och stora områden av vildmark som försvårar traditionella sändningsmetoder.

Lösningen på frågan kan vara att befolka himlen med mindre, relativt billiga satelliter eller sändare. Billiga satelliter är i alla fall något som företagen OneWeb och SpaceX (de senare har hand om rymdstationen ISS) satsat på. Företagens individuella lösningar är olika, men tanken i båda är att sända från en lägre höjd än de nuvarande satelliterna, och på så sätt ge en bättre mottagning.

Facebook och Google är också med i tävlingen, men har mer oortodoxa metoder. Googles projekt ”Loon” är baserat på ballonger som ska flyga på en höjd över nuvarande kommersiell flygtrafik. Dessa soldrivna ballonger ska kunna sända internetsignaler i upp till 100 dagars tid.

Facebook satsar på liknade teknologi, men deras projekt (kallat ”Aquila”) ska istället för ballonger använda sig av soldrivna flygplan. Med hjälp av avancerad laserteknologi kommer man att kunna sända ut höghastighetsinternet till en bred radie av användare på marken.

Så medan FN oroar sig för fallande internetsiffror, så finns kanske lösningen snart i en omloppsbana nära dig!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!