Keymetrics

Radio är ute!

Undersökningsföretaget TNS har kollat hur 60000 människor i åldrarna 16-65, Jorden runt, använder olika typer av media. Resultatet är föga förvånande att de unga använder mobilen mer och de äldre gärna sitter i TV-soffan, men att nästan ingen lyssnar på radio längre.

16-30-åringar säger sig använda mobilen nästan en hel dag sammanlagt varje vecka, 3,2 timmar per dag, med Malaysia i toppen av den ligan, med 3,8. Vi behöver gå upp till oss gamlingar, 46-65 år, för att hitta en grupp som använder traditionell TV mer än mobilen, 2,3 timmar om dagen för dumburken mot 1,5 för den lilla kompisen i fickan. Både tidningar och radio lockar oss mindre än en halvtimme om dagen, i alla åldersgrupper, vilket är långt under vad vi ägnar åt både online-TV och sociala medier.

Läs mer: hela pressmeddelandet från TNS här, inklusive rekommendationer för annonsörer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Begagnade kläder lyfter på nätet