Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Radio är ute!

Undersökningsföretaget TNS har kollat hur 60000 människor i åldrarna 16-65, Jorden runt, använder olika typer av media. Resultatet är föga förvånande att de unga använder mobilen mer och de äldre gärna sitter i TV-soffan, men att nästan ingen lyssnar på radio längre.

16-30-åringar säger sig använda mobilen nästan en hel dag sammanlagt varje vecka, 3,2 timmar per dag, med Malaysia i toppen av den ligan, med 3,8. Vi behöver gå upp till oss gamlingar, 46-65 år, för att hitta en grupp som använder traditionell TV mer än mobilen, 2,3 timmar om dagen för dumburken mot 1,5 för den lilla kompisen i fickan. Både tidningar och radio lockar oss mindre än en halvtimme om dagen, i alla åldersgrupper, vilket är långt under vad vi ägnar åt både online-TV och sociala medier.

Läs mer: hela pressmeddelandet från TNS här, inklusive rekommendationer för annonsörer.

0708944624

Serieentreprenör av värsta sorten med tidigare erfarenhet som biografchef, marknadsundersökare, eventarrangör, skribent och tredje-världen-utvecklare. Har just nu landat i en egen verksamhet som bokförare, men ingen vet hur länge det varar.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>