Keymetrics

Personlig data är den nya valutan

Redan idag spårar de stora internetjättarna så mycket de kan av våra nätaktiviteter, för att kunna servera oss den reklam som de tjänar mest pengar på. Det är bara början, förutspår professor Pedro Domingos i Wall Street Journal.

Världens första triljon-dollar-företag kommer vara det som skapar en bank för våra personliga online-profiler. Istället för att vi passivt låter Google och Facebook fånga upp det vi gör hos dem eller i deras närhet, låter vi en personlighets-bank läsa av precis allt vi gör på nätet och skapa en digital kopia av oss själva från den datan genom maskin-inlärning. Den stora skillnaden är att vi själva äger den kopian och kan använda den för att tjäna pengar eller förenkla vår vardag.

Professor Domingos målar upp en värld där vi låter våra digitala kopior göra alla de enkla saker som vi antingen inte hinner göra eller hade velat göra bättre: söka jobb, leta upp en partner, köpa en bil etc. Vår personliga internet-robot gör alla sökningar och grovurval åt oss och lämnar bara det sista avgörande momentet åt oss själva. Han menar att det är en fråga om år, inte decennier, innan vi är där.

Tekniken kommer att klara av det här – kommer vi?

Läs hela artikeln här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!