Keymetrics

Nintendo släpper japansk spelsuccé – kan det bli nästa ”Pokémon”?

”Yo-Kai Watch”. Så heter spelet för Nintendo 3DS där du ska samla söta spökdjur som Nintendo denna fredag ska lansera i Nordamerika, och som redan sålt över 8 miljoner exemplar i Japan.

Med en egen TV-serie, en film, samlarleksaker och till och med en egen dans har ”Yo-Kai Watch” tagit Japan med storm. Spelet är utvecklat av företaget ”Level-5”, men har nu ett samarbete med den förr så dominerande konsoltillverkaren Nintendo. Nu tänker man upprepa den japanska framgången i USA, och har även där börjat sända en TV-serie på Disneys egen TV-kanal. Samtidigt kommer Hasbro att lansera leksaker i början av kommande år.

Läs mer: Legend of Zelda blir TV-serie

Lanseringen kan ses som ett försök av Nintendo att rädda fallande försäljning av 3DS-platformen, som måste konkurrera med det alltmer växande spelutbudet för Smartphones. Man vill också upprepa sin gamla succé, det kända ”Pokémon” som under sin tid på Nintendos olika spelplattformar har sålt i 275 miljoner exemplar, för att inte tala om TV-serier, filmer och leksaker även i detta fall.

Huruvida lanseringen kommer att ge önskade resultat återstår att se, då den måste tävla med hårt lanserade spel som EA’s ”Star Wars Battlefront” eller senaste ”Halo”, för att nämna några.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce Rate
12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning