Keymetrics

När googlade du Nokia sist?

Minns du när Nokia var hetaste mobiltillverkaren? Eller hur din palm-pilot skulle revolutionera tidsplaneringen? Google släpper nu statistik över femton års googlande på kända varumärken, och inte alla har hängt med hela vägen…

I samband med att sökmotorjätten släpper sin senaste tjänst, AdWords, tänkt att underlätta företagsannonsering, så visar man också de senaste femton års googlande av företagsnamn. Märken som BMW och Honda har inte förlorat märkbart i antalet sökningar – men företag som Palm, Dell och Nokia har gjort ordentliga tapp.

Läs mer: Nokia planerar att attackera mobilmarknaden 2016

Den tidigare så stora mobiljätten från vårt östliga grannland hade en mobiltelefon i nästan var mans hand. Idag är de kanske mest en del av vår nutidshistoria och skräpar i någon skrivbordslåda senast öppnad 2006 – och sökhistoriken speglar ointresset.

Andra märken som tappat googlare sedan 2001 är Adobe, Canon och Sony. Och Dell, datortillverkaren som även i Sverige var ett stort märke – vem minns inte de ständiga TV-reklamfilmerna – är idag långt ner i statistiken. Och ärligt talat; om du inte läst det här, när var det du sist googlade senaste Nokialuren eller Delldatorn?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce Rate
12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning