Keymetrics

Maximera julannonseringen på Facebook

Facebook har genomfört en undersökning som visar svenskars köpbeteenden inför julhandeln. Trenden visar att vi shoppar mer digitalt i allmänhet och via mobilen i synnerhet och ett ökat fokus på att sälja upplevelser utöver produkter.

Baserat på Facebookdata från 34 länder och undersökningar i 21 av dessa marknader har Facebook sammanställt 5 viktiga insikter för att hjälpa marknadsförare att nå framgång i sina annonser. För mer info, se Facebooks blogginlägg här eller nedan infograf.

Fem nyckelinsikter till marknadsförare

1)      Skapa en upplevelse i flera kanaler

2)      Tänk experimentellt

3)      Gör det visuellt

4)      Gör det bättre

5)      Gör det mobilt

Facebook och Instagram har valt att rulla ut flera nya verktyg för att möta den nya efterfrågan från konsumenter och hjälpa marknadsförare att bättre utnyttja både sociala medier och rörligt material i sina kampanjer.

Så ser svenskarnas köpbeteende ut inför julhandeln.

  • En av tre avviker från den etablerade normen när det gäller deras semestershopping i år
  • En av två svenskar kommer att handla över flera kanaler
  • 23 procent kommer att göra det mesta av sin shopping innan Black Friday
  • 23 procent kommer shoppa mer online och via mobilen än tidigare år 

Vikten av mobilt

  • Över en tredjedel av transaktionerna skedde via mobilen under december förra året.
  • 14 procent fler foton och videos delas på Facebook under semestertider
  • 150 procent fler bilder och videos delades på mobilen än via datorn under december förra året.

Julens höjdpunkter och stressfaktorer

  • 90 procent anser att umgänge med familjen är en av höjdpunkten under jul
  • 73 procent anser att maten är en av höjdpunkterna under jul
  • 42 procent anser att julshopping är en stressfaktor under jul
  • 35 procent anser att den ansträngda finansiella situationen är en stressfaktor under jul

Upplevelser är ovärderliga

  • 27 procent menar att en gemensam upplevelse är den perfekta julklappen
  • 51 procent menar att den perfekta julklappen är omtänksam
  • 39 procent vill ha en resa i julklapp
  • 22 procent planerar att ge en resa i julklapp

Holiday_Trends_R5

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fortnite-stjärnan i samarbete med Adidas