Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Här är killen som twittrade hem affärsidén

Studenten Karl Olofsson från Östersund twittrade hem vinsten i Telenor-initiativet 140pitchen. Nu får han utveckla sin idé om att “spelifiera” viktiga men ibland tråkiga saker i vardagen tillsammans med tre av Sveriges främsta affärsänglar.

Vinnar-tweeten löd:

I oktober gick Telenor Företag ut och efterlyste Sveriges bästa affärsidé med kravet att den skulle pitchas på 140 tecken.Under fem dagar dammsögs Twitter och Instagram på affärsidéer av affärsänglarna Magnus Wiberg (Pricerunner), Karolina Räntfors (Tic) och Susanne Falkengren (riskkapitalist känd från Draknästet).

– Karls 140pitch var intresseväckande och enkel samtidigt som den löser ett vardagsproblem som många kan identifiera sig med. När han sedan utvecklade idén vidare för oss fastnade vi dessutom för hans personlighet och driv, säger Magnus Wiberg, entreprenör och känd för att bland annat ha grundat prisjämförelsesajten Pricerunner.

Juryns motivering lyder: Med hög kreativitet och ett tydligt genomförande har Karl en typisk serie-entreprenörs egenskaper. Han går från att ha startat Nordic skibums-communityn till att spelifiera studier och fritid. Hans 140pitch fångade vår uppmärksamhet och nu ska vi tillsammans få den här idén att flyga!

– Min affärsidé kopplar samman det verkliga livet med det digitala livet genom gamification. Jag vill låta prestationer i verkliga livet driva innehållet i spel. Till exempel kan föräldrar låsa upp banor i spel åt barnen när de gjort klart läxorna eller så kan viktminskningar i verkliga livet ge ökad hälsa även för spelkaraktären. Det ska bli kul att arbeta vidare på detta tillsammans med Karolina, Magnus och Susanna, säger Karl Olofsson, vinnare av 140pitchen.

Karl studerar systemvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet och på fritiden arbetar han med skidåkar-communityn Nordic skibums som han har grundat. Vinsten innebär att han får värdefulla mentorstimmar tillsammans med affärsänglarna, VIP-biljett till DI Gasellen samt ett helårs-abonnemang av Telenor.

Råd från affärsänglarna till blivande entreprenörer:

– Locka investerare genom att se över det egna nätverket. Se också över etablerade investerarnätverk som till exempel Connect. Ett alternativ är att försöka synas i medier så att investerare hittar dig.
– Bredda kontaktnätet genom kontorsytor för start-ups så som SUP46 – här finns andra entreprenörer och investerare som varit i liknande situationer.
– Väl på mötet: var tydlig, ärlig och förklara enkelt och engagerande så de förstår att du kan genomföra din idé med stor drivkraft.
– Börja med att arbeta med din affärsidé på fritiden. Så småningom kan du kanske gå ner i tid på ditt vanliga arbete för att fokusera mer på din affärsidé.
– Tänk på att skriva sekretessavtal vid möten, men var inte för rädd för att någon ska sno din idé – det bromsar utvecklingen. Se över patentskydd och upphovsrätt.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>