Keymetrics

Glöm er Mobile First strategi – För att nå framgång gäller Mobile Only

Datorn är vårt arbetsverktyg, men mobilen är vår bästa vän. Vill du bli bästa vän med dina kunder måste allt ni gör vara optimerat för mobilen, de som inte mobilanpassar sig kommer att förlora kriget om användarna och intäkterna.

Man har helt olika beteenden när man går ut på internet via datorn eller mobilen, därför borde man ha helt olika sätt att presentera informationen. Responsiv design är ett hygienkrav men frågan är om det duger i kriget om mobilanvändarna i framtiden.

”Man skall kanske utgå från mobilen med allt man gör idag”

De stora drakarna Facebook, Google, Youtube, Instagram, Twitter och Linkedin har förstått detta och har helt olika sätt att presentera nyheter och flöden mellan datorn och mobilen. Facebook, Google och YouTube har alla fler mobila användare än datoranvändare. Facebook vinner just nu kriget om tillväxten i mobilannonseringen.

Mobile Only gäller om ni vill nå den mobila generationen

Den senaste trenden är ”Mobile Only” den nya digitala generationen använder inte datorer för deras internetanvändande, de använder sina smartphones för att komma åt internet via appar och sociala medier.

Det är omöjligt att ha missat det ”mobila gapet” där den mobila användningen fullkomligen exploderat de senaste åren och tar tid från alla andra medier.

Men publicisterna lyckas inte hålla jämna steg med den mobila utvecklingen och förlorar därför de mobila annonsintäkterna till nya mobila aktörer. Den senaste trenden som man nu måste förhålla sig till är att användarna spenderar mer tid med sin mobil än sin dator Men marknadsförarnas engagemang och strategiarbete ligger idag många gånger fortfarande primärt på datoranvändandet och inte mobilen.

Mobilt internet är idag större än internet via datorn

Förra året passerade mobil alla andra digitala medier och är idag den mest använda digitala plattformen. Om man läser senaste rapporten ”Svenskarna och internet” ser man att 9 av 10 av 16-35 åringar är inne på internet varje dag via mobilen och man lägger över 10 timmar i veckan på internet via mobilen.

Tid med digitala medier via mobilen har ökat 90 procent under de senaste två åren enligt comScore och under 2015 kommer man att lägga 39 minuter per dag för att titta på video via mobila enheter.

comScore

Datorn är ett verktyg, mobilen är din bästa vän

Det är inte så att folk överger sina datorer helt och hållet. Det är helt enkelt så att man spenderar betydligt mer tid på mobila applikationer och den mobila webben än sin dator.

Videoannonser har i många fall visat sig skapa ett större engagemang på små skärmar än på datorer, samtidigt som marknadsförare fortfarande sätter sina strategier med datorn i fokus och de kämpar med att förstå hur användarna agerar och konsumerar media via sin mobil, samt hur man skall skapa engagemang med dem i mobilen.

YouTube lyckas få människor att lägga mycket tid på att titta på video via mobilerna, om de lyckas bör svenska medier också kunna lyckas med att få tid och engagemang med användarna via mobilen.

Se till att allt faktiskt fungerar i mobilen

Man måste se till att tekniken fungerar och att man är bara ett klick bort, det mobila tålamodet är oerhört kort. Annonser med långa laddtider går bort, man stänger helt enkelt ned och går vidare till nästa.

”Om medierna inte anpassar sig och skräddarsyr sitt innehåll till mobilen med smarta mobila annonsformat kommer man att förlora både användare och annonsintäkter till dem som har förstått och anpassat sig till den nya mobila generationen”

Man måste helt enkelt tänka mobilt, mobilt, mobilt…

En lösning är att sätta mobilen i första rummet och börja med att bygga allt anpassat uteslutande till mobilen. Mobile Only istället för Mobile First för vissa delar av sitt innehåll som är riktat till den nya mobila generationen, strunta i saker som begränsningar med skärmstorlek och anpassa allt till det mobila användarbeteendet, se möjligheter istället för problem.

Man kan via mobilen GEO-anpassa till tid och rum så att man kan ha aktuella händelser anpassat till platserna som användarna befinner sig vid olika tidpunkter på dygnet, relevans är nyckeln till framgång.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Dagens Media marknadsför Breakits betalvägg bakom sin egna