Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

”Facebook köper New York Times”

Världens största medienätverk med över en miljard dagliga användare har under en tid arbetat med lösningar som Facebook Instant Articles för att ge sina läsare mer relevant information i nyhetsflödet.

Facebook skulle kunna göra slag i sak och ge sina användare en optimerad upplevelse om de exempelvis köper den stora mediedraken The New York Times. Då skulle Facebook kunna integrera nyheterna direkt i nyhetsflödet samt skräddarsy innehållet baserat på intressen och beteenden.

Rubriken ”Facebook köper New York Times” är inte helt overklig utan kan bli ett faktum när Facebook vill öka engagemanget och få sina användare att stanna kvar längre på sidan

Nu har inte detta hänt ännu, men det är inte helt osannolikt att Facebook tittar på att köpa nyhetsmedier – som dessutom har problem med sin digitalisering. Nästa logiska steg för Facebook vore att äga innehållet och inte bara agera värd utan kontroll.

Facebook har under en tid sagt att det inte är deras fel att du får irrelevanta nyhetsflöden. Innehållet i ditt nyhetsflöde beror på vilka vänner du har. Så det är i praktiken ditt eget fel om du får se tråkiga uppdateringar. För att råda bot på detta skulle Facebook, om de själva ägde nyhetsflödet, med deras algoritmer kunna skräddarsy nyheter efter ditt och dina vänners läsbeteende. Inget annat media har så mycket beteendedata som Facebook (Google har troligtvis lika mycket men integrationen av nyheter är inte lika naturlig). Tänk vilken optimal läsarupplevelse de skulle kunna erbjuda.

Trenden är redan där då många yngre fångar upp sina nyheter via sociala medier. Det vore helt naturligt om Facebook inom de närmaste åren började shoppa bland publicister för att själva äga innehållet. Nu är dock inte The New York Times en av dem som har störst problem med att digitaliseras. Tidningen har idag mer än 30 miljoner unika läsare varje månad och är känd för att vara en av världens största tidningar på nätet. Facebook skulle troligtvis lägga krutet på de publicister som har problem med ekonomin och den digitala transformationen.

En intressant tanke är att utmanaren köper upp etablerade aktörer. Det har hänt i många andra branscher, så varför inte i mediebranschen. Det är inte direkt så att deras tillväxt är i paritet med de nya digitala utmanarna (snarare tvärtom).

Vad är det man brukar säga ”If you can’t beat them join them”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>