Keymetrics

”Facebook köper New York Times”

Världens största medienätverk med över en miljard dagliga användare har under en tid arbetat med lösningar som Facebook Instant Articles för att ge sina läsare mer relevant information i nyhetsflödet.

Facebook skulle kunna göra slag i sak och ge sina användare en optimerad upplevelse om de exempelvis köper den stora mediedraken The New York Times. Då skulle Facebook kunna integrera nyheterna direkt i nyhetsflödet samt skräddarsy innehållet baserat på intressen och beteenden.

Rubriken ”Facebook köper New York Times” är inte helt overklig utan kan bli ett faktum när Facebook vill öka engagemanget och få sina användare att stanna kvar längre på sidan

Nu har inte detta hänt ännu, men det är inte helt osannolikt att Facebook tittar på att köpa nyhetsmedier – som dessutom har problem med sin digitalisering. Nästa logiska steg för Facebook vore att äga innehållet och inte bara agera värd utan kontroll.

Facebook har under en tid sagt att det inte är deras fel att du får irrelevanta nyhetsflöden. Innehållet i ditt nyhetsflöde beror på vilka vänner du har. Så det är i praktiken ditt eget fel om du får se tråkiga uppdateringar. För att råda bot på detta skulle Facebook, om de själva ägde nyhetsflödet, med deras algoritmer kunna skräddarsy nyheter efter ditt och dina vänners läsbeteende. Inget annat media har så mycket beteendedata som Facebook (Google har troligtvis lika mycket men integrationen av nyheter är inte lika naturlig). Tänk vilken optimal läsarupplevelse de skulle kunna erbjuda.

Trenden är redan där då många yngre fångar upp sina nyheter via sociala medier. Det vore helt naturligt om Facebook inom de närmaste åren började shoppa bland publicister för att själva äga innehållet. Nu är dock inte The New York Times en av dem som har störst problem med att digitaliseras. Tidningen har idag mer än 30 miljoner unika läsare varje månad och är känd för att vara en av världens största tidningar på nätet. Facebook skulle troligtvis lägga krutet på de publicister som har problem med ekonomin och den digitala transformationen.

En intressant tanke är att utmanaren köper upp etablerade aktörer. Det har hänt i många andra branscher, så varför inte i mediebranschen. Det är inte direkt så att deras tillväxt är i paritet med de nya digitala utmanarna (snarare tvärtom).

Vad är det man brukar säga ”If you can’t beat them join them”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt fler vill förbjuda fejkade nyheter