Keymetrics

De flesta unga är generösa med sitt lösenord

Amerikanska sajten Mashable refererar en undersökning gjord av Atlanta-baserade Clearleap, som visar just hur svårt traditionell TV har att hävda sig mot internet-TV. 85% av av 18-29-åringarna i USA har någon gång använt en strömningstjänst och 70% gör det regelbundet, att jämföra med de 64% som har ett kabel-abonnemang på vanlig TV.

Överlägset störst bland strömningstjänsterna är Netflix, med 83% av användarna, medan tvåan Amazon skrapar ihop bara 38%. Mobilen ökar som plattform även inom det här området, men fortfarande föredrar en majoritet att se video på sin laptop.

Om det här var goda nyheter för gammal-TV-konkurrenterna, lär det vara mycket mer bekymmersamt för dem att så många som 79% av de unga gladeligen delar med sig av sina inloggningsuppgifter till familj och vänner. Nästan en fjärdedel av de unga erkänner att de någon gång använt en strömningstjänst som de själva inte betalat för. Även bland dem över 30 ger över 60% bort sitt lösenord, men då främst till familjemedlemmar.

Läs mer: hela artikeln om undersökningen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering – 13 tips för framgångsrik sökmotoroptimering