Keymetrics

5 smarta tips om hur du kan öka försäljningen med hjälp av analys och dashboards – Tableau bjuder på 60 minuter med deras VP of Sales

Vill ni få ledningen med er och ta del av alla smarta analyser, då måste all intressant data filtreras ned i snygga presentationer.

Tableau bjuder på ett webinar där du kan lära dig hur man med hjälp av analys kan öka sina försäljningsresultat, det känns som att slå in öppna dörrar för alla vassa analytiker. Men det finns mycket att lära om hur man visualiserar data på ett smart sätt för att få ledningens uppmärksamhet.

Evan Randall Vice President for Sales Operations på Tableau berättar och visar hur ni lyfter försäljningen med performance management

Anmäl dig till webinar

1. Förenkla er dataprocess

”Vi anställer inte säljare som analytiker, vi anställer dem för att sälja”

Om du inte gör det otroligt enkelt för säljare att hantera möjligheter och uppdatera data kommer de inte att göra det, och du kommer att få korrupt data. Gör din process enkel och intuitiv för säljarna så att du alltid har bra data.

2. Skapa delaktighet till data

”Om du inte mäter och kommunicerar resultat kommer man sluta fylla i data”

Dina säljare bryr sig inte om att följa upp data, men de bryr sig om ditt CRM-verktyg om det ger dem bättre kunduppgifter som ökar deras försäljning. Det är viktigt med datakvalitet för att kunna göra bra analyser som i sin tur ökar försäljningen, men för att få säljare att fylla i uppgifterna måste du ge dem något tillbaka så att de tar sig tid att uppdatera.

3. Visualisera hur data ökar försäljningen

”Folk kommer att bry sig om kvaliteten på data, de bryr sig om insikterna de får”

Ibland avfärdar säljare arbetet med att fylla i data eftersom de inte kan se hur det hjälper dem att uppnå sina mål. De ser det som ett verktyg som berövar dem värdefull tid utan att ge en solid avkastning. Visualisera data på ett snyggt sätt så att ni skapar delaktighet.

4. Ge omedelbar access till exakta uppgifter över hela organisationen

”Sätt upp en dashboard som visar alla säljare deras resultat i realtid så att de kan slå sina mål och sina kollegor”

I många organisationer är data något som analytikerna sitter på i sin kammare och sedan presenterar för ledningen. Dela data i hela organisationen så skapar ni delaktighet.

”Tableau samlar själva in försäljningsdata från fragmenterade system och blandar ihop till en enkel dashboard. Om ni inte löser det med Tableau, snälla lös det på annat håll”

5. Fokusera på färre siffror

”Det största misstaget säljledare gör är att bekymra sig över alltför mycket statistik. Hitta era absolut viktigaste KPI-tal och följ dem noga”

Om ni ger era säljare 10 olika mål som de skall uppnå kommer de att ignorera dem, ge dem 2-3 stycken som är enkla att förstå och möjliga att uppnå.

Här är tre viktiga siffror för att öka försäljningsresultat

• Genomsnittligt ordervärde

• Antal leads som konverterar till order

• Genomsnittlig tid för att komma i mål med en order

”Om du kan öka ditt genomsnittliga ordervärde, öka din konverteringsgrad och korta ned din genomsnittliga säljcykel, då kommer du garanterat öka dina säljresultat”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här fungerar sökmotoroptimering i praktiken