Keymetrics

Så lyckas ni med er sociala marknadsföring som ideell verksamhet

Ideella organisationer – allt från djurrätt till människorätt, religiöst eller sportinriktat – har fått ett uppsving sedan sociala medier kom in i våra liv. Föreningar och verksamheter som tidigare begränsats av ekonomin kan nu med små medel nå ut till sin målgrupp och hitta utsträckta händer som vill hjälpa till och bidra. Facebook har blivit en stor kanal för många av dem, men vissa har även jobbat intensivt med Twitter och Instagram.

Arbeta med känslor
När man kommunicerar med sin målgrupp finns det ett antal faktorer man alltid måste ha med sig. Ideell verksamhet kan ofta innehålla väldigt mycket känslor. Att sticka ut hakan för mycket kan ge förödande konsekvenser, det gäller att uttrycka sig rätt, mjukt och neutralt. Det är så lätt att trampa folk på tårna och man är garanterad ett stort antal som avföljer om man inte kommunicerar smart. Ett företag kan till exempel lättare driva med sig själv, varumärket eller branschen utan att folk blir upprörda för oftast är det inte lika mycket känslor involverade i tex en skruvdragare jämfört vad det är i frågan om sexuell läggning eller olika trosuppfattningar.

Transparens
En viktig faktor att ha med sig är att vara transparent. Att alltid lägga alla korten på bordet och att inte försöka undanhålla information. Visa gärna upp ekonomiska rapporter, protokoll från möten och annat som ger följarna en inblick i verksamheten. Det gör att man bygger upp en grund där följarna känner att verksamheten är seriös och inte döljer något. De vill självklart veta vad de donerar sina pengar och hjälp till.

Att be om hjälp
Den viktigaste biten för en ideell förening är den biten där man ber om hjälp. Det kan vara allt från ekonomiska bidrag, att man önskar att folk delar inläggen till sina vänner, engagerar sig i verksamheten eller bara sprider ordet vidare. Det fina är att alla kan göra något och det är inte storleken på hjälpen som spelar roll utan att många gör något litet. Men det är inte alltid bara att be om hjälp heller. Det brukar vara en fördel att först och främst ha en specifik sak att be om hjälp om. Det kan vara en kampanj man samlar in pengar till, ett event där man vill få många deltagare eller att folk skriver under ett upprop. Budskapet blir tydligare, enklare att ta till sig och folk kan känna att det inte blir jobbigt att ta action eftersom de får veta exakt vad som krävs av dem. Det är också bra att skriva ut vilket mål man jobbar mot – en summa pengar, ett visst antal deltagare eller underskrifter. Är det hjälp som spänner över en längre tid, berätta hela tiden hur det går. Saker tenderar alltid att få lite extra fart när man är nära målet. Var även noga med att säga tack även om hjälpen inte har börjat strömma in än. Avsluta till exempel den här typ av inlägg med ”Tack för att ni hjälper oss att hjälpa” eller ”Stort tack för ditt engagemang”.

Spridning av budskap
De som följer verksamheten har givetvis ett intresse för just den inriktning man bedriver. Det är ofta så att även många av deras vänner tycker likadant och därför är det givetvis angeläget att även få möjlighet att nå dessa. Var aldrig rädda för att be om hjälp, ett enkelt ”hjälp oss att dela” kan leda till fler delningar än man förväntat sig. Det gäller givetvis att välja de inlägg som ni verkligen vill få extra bra spridning på, det går inte att alltid be om delningar för till slut tröttnar folk eller slutar läsa uppmaningarna. Precis som med all marknadsföring måste man fundera igenom vilket värde budskapet har dels för följarna men även för deras nätverk. Det gäller att försöka hitta budskap som är lätta att ta emot, lätta att dela vidare och lätta att agera på. Komplexa budskap med för långa texter tenderar att få sämre räckvidd än tydliga och korta.

Detta ska undvikas
Jag har sammanfattat en liten lista på saker som bör undvikas – dels för att det går att göra på bättre sätt men också för att undvika att väcka känslor som leder till avföljningar, dålig publicitet och tråkiga kommentarer.

– Lägg aldrig ut bilder som är så pass provocerande att följarna kommer att tolka dem som motsatsen till det ni ville åstadkomma. Vad som är lagom eller för mycket provocerande är svårt, men det gäller att fundera igenom hur målgruppen eventuellt kan komma att reagera.

– Ta aldrig för givet att folk ska hjälpa. Be snällt och säg alltid tack!

– Otrevliga kommentarer och påhopp är aldrig roliga, men det kommer man aldrig helt ifrån. Svara alltid på allting oavsett, var saklig och trevlig.

– Skämta aldrig om saker som folk har mycket känslor för. Skämt kan lätt missuppfattas och få helt motsatt effekt.

– Respektera att alla tycker olika och att alla vill göra på sitt sätt. Men när det gäller er verksamhet kan man alltid hänvisa till protokoll, beslut och stadgar. Det blir lätt ”jag tycker att…” när man bedriver ideell verksamhet, men låt alltid föreningen stå bakom det ni kommunicerar ut.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
8 minuters inblick i den digitala framtiden med 12 trendspanare