Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Kritik i Sociala medier? Intervju från främsta linjen med marknadschefen på Flygresor.se

Jag intervjuade tidigare Erik Ullberg från Wistrand angående deras policy för sociala medier.  Idag ville jag följa upp den första intervjun med att ställa några frågor om hur man vänder negativa kommentar i sociala medier till en möjlighet, istället för att hantera det som problem.

I förra veckan öppnade Instagram upp för annonsering. Annonsörerna var beredda på att detta skulle ske eftersom Instagram har kört tester under en tid. Däremot var Instagrams användare inte beredda på att deras flöde helt plötsligt skulle prydas av annonser. Ett företag som fick en del negativ feedback från Instagrams användare är Flygresor.se.

Här berättar Kristoffer Rengsfors, Flygresors marknadschef, hur han valde att hantera den negativa feedback som de fick.

Vad är ditt bästa tips för att hantera användare som ger negativ feedback?

Ta alla användare på allvar. Om det är en sak du kan vara helt säker på så är det att alla läser kommentarerna. Många kommer inte att se och uppfatta ditt annonsmaterial ordentligt men ingen kan motstå kommentarer. Om du svarar på en negativ kommentar så kommunicerar du inte bara med den som lämnat kommentaren utan med alla andra också. Ta dig till till det här.

Är det så, att man alltid skall lyssna och anpassa sig efter negativ feedback?

Du ska definitivt lyssna. Anpassa sig behöver du inte alltid göra.

Går det att skapa en möjlighet från negativ feedback. Om så, hur hade du gjort?

Självklart! Varje negativ kommentar är en möjlighet att öppna en dialog direkt med någon som interagerar med dig. Svara något roligt, genuint och genomtänkt. Helt plötsligt har du vänt någon till att gilla dig istället. Det värsta som kan hända är att någon som redan var sur på dig fortsätter att vara det.

Ni har valt att fortsätta med annonsering på Instagram. Varför gjorde ni det och ändrade ni på något?

För att vi får till 99,9999 procent positiv feedback och en direkt respons som är oerhört värdefull. Vi kommer säkert att ändra kampanjer och testa olika manér men ett några få förvånade skriver något surt är inget som påverkar mig iaf.

”För att undvika kritik – säg ingenting, gör ingenting, var ingenting”. Elbert Hubbard.

Det finns faktiskt inga mellanvägar här, eller hur?

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>