Keymetrics

Internet of Things – när det är riktigt bra!

Mobile Business och Mobile Institute, en online nyhets- och analys-site för mobila nyheter och tillika eventmakare, bjöd på torsdagen in till “Afternoon IoT (Internet of Things) Hack på United Spaces i Stockholm.

”Eftermiddagshacket” inleddes med att Per Brickstad, PeoplePeople, som i programmet beskrivs som hjärnan bakom Narrative (tidigare Memoto) och Flic värmde upp publiken med att prata om hur man man kan ta sig an ett problem, hur man ska tänka. Ett bra grepp att börja i användaränden, snarare än i tekniken som det alltför ofta görs.

Telia som var huvudsponsor kom med åtta stycken “M2M in a box” som teamen senare skulle gå lös på. Den lilla, lila “burken” har inbyggda sensorer för rörelse, temperatur och position. En webbportal där användaren har tillgång till larm och andra värden. Det ingår förstås ett SIM-kort. Som ett stort fan av att koppla upp växthus och sommarstuga – mäta temperatur, luftfuktighet och ansluta kameror – såg jag här en chans att få en enklare och snyggare lösning. Men produkten är inte anpassad för privat konsumtion, utan erbjudandet är “business-to-business”. Prislappen hamnar på strax under 400 SEK per månad.

Mellan föredrag, hack och presentationer av resultaten fick jag en pratstund med Stina Lantz, Marknadschef på Mobil Business och ansvarig för eventet.

Varför arrangerar ni det här eventet?

IoT är en självklarhet idag. Det finns här och nu. Men det återstår förstås en hel del att göra och det är anledningen till att vi arrangerar eventet.

Hur tycker du det har funkat hittills?

Det har ju gått jättebra. Det har visat sig vara ett bra sätt att utforska kreativa möjligheter tillsammans med kreativa personer och partners. Biljetterna tog slut för länge sen. Du ser ju själv, det bubblar av energi bland alla som vill skapa något bra idag.

Totalt var det ett 80-tal personer som labbade under tre timmar, i en stor stal på ett ännu oinvigt våningsplan på United Spaces.

Kommer ni köra det här igen, Stina?

Absolut. Jag hoppas att de stora bolagen får upp ögonen för hur viktigt och bra det är att vara med på ett sånt här event. Deras framtida utmaningar består i att de måste vara mer innovativa och de borde se att man faktiskt kan “prototypa” en produkt på 3 – 4 timmar. Krångligare än så behöver det inte vara.

Teamens lösningar presenterades i videoform. De hade filmats när de satt och skapade sina lösningar. Det var både ett bra och roligt sätt att se vad de åstadkommit. Vann gjorde teamet som hittat ett sätt att mäta klimatet i ett klassrum, grönt – jobba på, gult – öppna fönstren och rött – ta rast.

 IoT afternoon hack - caracolias

Den idé jag fastnade för var den av team “Hur svårt kan det va?” som presenterade en lösning där ett meddelande, “Nu är det dags att parkera om bilen!”, skickas i god tid innan det är det dags att parkera om bilen när det är städdag.

Yelena Koselnik och Anna Molin, hyfsat nyutexaminerade KTH-studenter och utvecklare på Prototyp Stockholm och Pär Lindhe, frilansande produktutvecklare. Trion flankeras av Stina Lantz och Anders Linger, båda från Mobil Business.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Artificiell Intelligens förändrar marknadsföringsbranschen