Keymetrics

Fyra lärdomar branschen kan lära sig av Tinder

Tinder har inte bara revolutionerat dejting och förhållanden (eller bristen av dem). Appen har också lärt varumärken hur man kan marknadsföra sig effektivare för att locka kunderna.

För många människor idag är det lätt att få en dejt om du svajpar höger eller vänster, åtminstone med dejtingappen Tinder. På Mashable skriver VD för media och partnerskap vid PR Council, Andy Mizerek om fyra lärdomar marknadsföring branschen kan lära sig av Tinder.

 1. Förenkla

tindermarknadsföring1

Mer är mindre, om man ska tro Tinder-modellen. Istället för att utveckla komplexa, personifierade, geo-målriktade kampanjer som inkluderar alla detaljer av varumärket som bara överväldigar och skrämmer bort kunderna, ta lärdom från Tinder: Att svajpa höger eller vänster skapar 22 miljoner matcher över 140 länder varje dag. Bästa sättet att nå din målgrupp är att vara framåt, ärlig och transparent.

 2. Återskapa det bekanta

Tinders succé baseras inte på någon nyskapande idé om dejtande, utan återskapar hur det är att möta någon ute på krogen, fast på ens mobil.

Lärdomen för marknadsföring är att bra ideér behöver inte alltid skilja sig åt från mängden, ibland behöver man bara ett nytt synsätt på en gammal idé.  Familjäritet är nyckeln i konsumenternas urvalsprocess. Det kan vara ett varumärke eller en upplevelse, generellt sätt så går människor mot det de känner igen.

 3. Marknadsför på ett roligt sätt (för kunderna)

Tindermarknadsföring2

Att ‘gameifiera’ sin marknadsföring (att ge incintament, att göra en uppgift samt göra uppgiften rolig) är att följa i Tinders fotspår, för vad är Tinder om inte ett spel som är klätt som en dejtingapp? På Tinder är ditt incitament att hitta en dejt, och uppgiften blir rolig genom att du kollar på bilder och svajpar.

Gameifiera din marknadsföring och följ receptet (attrahera, engagera och behåll) som leder till succé och uppmanar till nöje.

“Tricket med att använda sig av spel för att få deltagande […] är att det måste först handla om personen och sen varumärket” säger Ben Foster, SVP Digital Strategy vid Ketchum.

 4. Lojal till ett varumärket eller bara ett engångsligg?

Vare sig de har menat det eller inte har Tinder blivit utnämnd till skaparna av den ultimate “hook-up”-appen. Genom att erbjuda en enkel lösning till något som alltid har en efterfrågan har Tinder lyckats ge användare ett verktyg för att tillfredsställa sina korttidsbehov. Det är där lärdomen ligger för marknadsföring: Det är bra att bygga ett emotionellt förhållande till dina kunder – men det är inte alltid vad de letar efter. I slutändan handlar det om siffror. En marknadsundersökning gjord 2014 av Nielsen noterade att 78 procent av konsumenterna inte är lojala till något specifikt varumärke.

I dagens digitala värld är tillgänglighet, bekvämlighet och värderingar de drivande momenten för att fatta beslut. Det är tydligt att transaktionserfarenhet vinner slaget dessa dagar när vi tar beslut.

Kanske betyder inte emotionella band mellan varumärken och konsumenter lika mycket som man tidigare trott. Precis som Tinder ändrar hur vi ser på dejtande och förhållande, kanske det är dags att låta Tinder göra detsamma för marknadsföring.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hannah leder Loopia i Sverige