Keymetrics

Facebook-annonser har blivit effektivare – färre annonsvisningar ger fler klick

Facebooks annonser har fått bättre genomslagskraft och på bara ett år har klickfrekvensen ökat med 35 procent. Samtidigt har antalet annonser på Facebook minskat med 13 procent. Det visar en ny rapport från Adobe.

Adobe har låtit undersöka 900 miljarder digitala annonsvisningar och 23 miljarder klick på annonser från sociala plattformar som Facebook, Google, Bing, Twitter, YouTube och LinkedIn. Analysen visar att CTR (click-through-rates) för annonser på både Facebook och Google har ökat med 35, respektive 25 procent det senaste året.

– Förra året ändrade Facebook sin algoritm i ett försök att få färre men effektivare annonser och de nya siffrorna bekräftar att de har lyckats. Vi ser en minskning av antalet annonsvisningar med 13 procent, medan intresset från användarna har lett till 35 procent fler klick. Den här utvecklingen gynnar inte bara Facebook utan också användarna som utsätts för färre irrelevanta annonser, säger Håkan Cedell, Nordisk chef för Adobe Media Optimizer.

Facebook ger mer värde än Twitter

Rapporten visar också att Facebook är den mest värdefulla plattformen sett till RPV (revenue per visit). Det genomsnittliga värdet på ett besök från Facebook är 10,5 SEK (1,24 USD). Motsvarande värde på Twitter är bara hälften så högt och ligger på 5,1 SEK (0,6 USD), medan en besökare från Pinterest ger 6,30 SEK (0,74 USD) per annonsklick.

Sök ökar – uppåt för Bing

Investeringarna i sökordsmarknadsföring ökar på global nivå med 10 procent. I USA ökar sökannonsmarknaden med 17 procent medan Europa ökar med 7 procent. Google är fortsatt störst men utmanaren Bing ökar mest. Investeringarna i Bing ökar med 17 procent på global nivå medan Google får nöja sig med en 11 procentig ökning.

Om rapporten

Rapporten ”Adobe Digital Index: Digital Advertising Report” bygger på aggregerad och anonym data från 900 miljarder digitala annonsvisningar och trafik från 23 miljarder klick på annonser från bland annat Facebook, Google, Bing, Yahoo, Twitter, YouTube och LinkedIn. Datan samlades in mellan tredje kvartalet 2014 och tredje kvartalet 2015.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Schibsted lanserar Marketing Services för att nå framgång på tuff annonsmarknad