Keymetrics

Enkla leveranser och andras rekommendationer är viktigt när svenskarna ska näthandla

Priset är viktigast, men andras rekommendationer väger också tungt när svenskar ska välja att handla en produkt eller tjänst över nätet. Det visar en undersökning om konsumentbeteenden online, som Adobe låtit genomföra i Sverige och Danmark. I undersökningen framgår att unga är mer benägna än äldre att ta del av andras rekommendationer och för äldre och kvinnor värderas enkla leveranser och returer högt.

Två av den klassiska marknadsföringens fyra ”P:n” står sig fortsatt starkt. Priset och produkten är viktigast när svenskar beslutar sig för att köpa en vara eller tjänst online. Svenskarna värderar också erbjudanden, leveranser och fraktsätt samt andras recensioner och rekommendationer högt.

– Konsumenterna har blivit skickligare och har stor makt på nätet. De vill och har förmågan att hitta de bästa erbjudandena, produkterna och priserna samtidigt som andras rekommendationer spelar en viktig roll i köpprocessen. Det gör varumärkeslojalitet till en utmaning för marknadsförare. Det blir allt viktigare att lyssna på sina kunder och erbjuda dem relevant innehåll och erbjudanden som får dem att återkomma, säger Malin Bodolla, Nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.

Unga värderar upplevelsen online och andras rekommendationer högt

Unga värderar andras recensioner och rekommendationer högre än övriga. 43 procent av personer i åldrarna 18-34 bedömer det som en av de viktigaste påverkansfaktorerna. Att jämföra med 20 procent bland personer i åldrarna 55-74. Var fjärde ung svensk tycker också att användarupplevelsen på hemsidan är viktig, vilket är högre än bland andra åldersgrupper.

Leverans och returrätt är viktigt

Enkla leveranser och returer är viktigast för kvinnor och äldre. Nästan hälften (47 procent) av kvinnorna och 53 procent av personer i åldern 55-74 anger frakt och leveranser som en av de viktigaste faktorerna.

Resultatet från undersökningen i Sverige

Vad påverkar mest i beslutsprocessen vid köp på nätet?

Priset 76 %
Erbjudandet 51 %
Produktens kvalitet och egenskaper 65 %
Platsen 5 %
Marknadsföringen 8 %
Personligt anpassade budskap 6 %
Varumärket 29 %
Användarupplevelsen online 18 %
Andras recensioner online 34 %
Sociala medier 7 %
Leveranser och returrätt 43 %
Exklusivitet 7 %

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu ska Facebook börja dölja antalet likes