Keymetrics

Apple ger sig in i nyhetskriget – lanserar News app

Nu lanserar Apple för alla iOS 9.1 användare nya appen News, där man kommer att kunna skräddarsy sina nyheter från ett antal olika nyhetssiter och anpassa dem direkt till sina intressen.

Genom att välja de specifika publikationer som du är intresserad av samt att du kan välja ämne via dina inställningar för att du skall få relevant innehåll i din app. Ju fler publikationer och ämnen användaren väljer, desto mer förfinade och personanpassade kan nyheterna i Apples News app bli.

Apple säger att de brittiska förlag som presenteras vid lanseringen inkluderar tidningar som Times, The Sun, The Telegraph, The Guardian och FT, Storbritanniens publicservice företag BBC, samt brittiska tidningstitlar från förlag som Conde Nast och Haymarket.

Apple är inte ensamma att ge sig in i det redaktionella området. Förra månaden inledde Samsung ett strategiskt partnerskap med europeiska förläggaren Axel Springer för att kunna bygga aggregerade nyhetsinnehåll för europeiska användare via sina enheter.

En klar intressant utveckling att mobiltillverkarna vill etablera samarbete med publicisterna för att kunna leverera redaktionellt innehåll anpassade till sina mobiler via egna appar, som en klar konkurrent till Facebook Instant Articles.

Frågan är vilken väg publicisterna som äger innehållet kommer att välja. Jag skulle förorda att samarbeta med mobiltillverkarna då man i det fallet fortfarande kan behålla relationen med sina läsare istället för att ge bort den till Facebook via Facebook Instant Articles.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Spotify har nya mätningar som visar vad som händer efter