Keymetrics

Sugen på att starta e- handel? Satsa på livsmedel!

Enligt rapporten ”Digital Mathandel” handlar mer än var femte svensk mat på nätet! Av dem som inte har handlat mat på nätet anger drygt en av tio att de tror att de kommer att handla mat på nätet under det kommande året.

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att öka i rasande takt, branschen utvecklas och allt fler konsumenter handlar på nätet.

Livsmedelsförsäljningen på nätet kan delas in i tre koncept:

  • den fullsorterade dagligvarubutiken
  • färdiga middagslösningar
  • butiker som är specialiserade på enskilda sortiment eller livsmedel.

Detta är sjätte året som Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) tagit fram rapporten ”Digital Mathandel” (tidigare Mat på nätet). Rapporten syftar till att lyfta kunskapen om livsmedelsförsäljningen på nätet. Rapporten beskriver både konsumenters och aktörernas attityder, åsikter och utmaningar samt marknadens storlek och utveckling. Konsumentundersökningen genomfördes mellan den 15 maj och 1 juni 2015 via en webbenkät, där 2 074 respondenter svarade på undersökningen. 51 % av respondenterna var män, 49 % kvinnor.

Några fakta från rapporten:

  • Inte oväntad alls att det är främst den yngre generationen som ligger i täten vad gäller konsumtion på nätet. 42 % av respondenterna mellan 18 och 25 år har handlat livsmedel på nätet och enbart 16 % av respondenterna mellan 56 och 65 år samt 11 % bland personer mellan 65 och 70 år uppger att de handlat livsmedel via nätet under det senaste året.
  • Bland de yngre generationerna (upp till 45 år) är tiden den viktigaste fördelen, medan de äldre generationerna (över 45 år) anser att få varorna hemlevererade och att de på så sätt slipper bära tunga matkassar är den främsta fördelen.
  • De vanligaste produkterna att handla är torrvaror, ofta tyngre typer av livsmedel såsom pasta, gryner, mjöl och socker. Nära hälften av de som har handlat livsmedel har handlat dessa varor. Frukt och grönt samt choklad är också vanliga produkter att köpa på nätet.
  • Nära hälften av alla respondenter som köpt livsmedel på nätet under senaste året säger sig kunna tänka sig prenumerera på basvaror såsom exempelvis mjölk, bröd, diskmedel och toalettpapper.
  • Mobilen blir allt viktigare i köpprocessen överlag. I synnerhet i researchfasen, men den blir även allt viktigare som köpverktyg. Att kunna handla på språng, lägga till en vara som missats att handla ellerbocka av inköpslistan i rörelse blir allt mer efterfrågat i vårt allt mer tidspressade samhälle, framförallt i storstäderna.

Ladda hem rapporten här.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här mycket tjänar Facebook i Sverige