Keymetrics

RTB och Programmatisk annonshandel intar nu online-TV

Ökad användning av programmatisk annonsering ger högre videoannonsintäkter bland europeiska innehållsleverantörer första halvåret 2015

Stockholm 10:e september 2015 – Ooyala, som är ett dotterbolag till Telstra och en ledande innovatör inom publicering och analys av video online, avslöjar idag siffror som visar på en markant tillväxt för en rad TV-bolag och medieföretag som använder deras programmatiska annonsplattform, Ooyala Pulse SSP.

Statistiken visar att under perioden mars till juni 2015 har fler än 40 företag i Europa sett sin effektiva intäkt per tusen visningar (eCPM-värdet) öka med mer än 25 procent. Vidare har under denna period deras samlade programmatiska reklamintäkter ökat med 119 procent. Tillväxten är betydande och många europeiska innehållsleverantörer lägger om sina programmatiska annonseringsstrategier från öppna till privata marknadsplatser eller programmatiska direkttransaktioner med större avkastning för videomaterial.

Ooyala Pulse SSP har funnits ett år på den europeiska marknaden och används nu av mer än hälften av regionens TV-bolag vilket speglar innehållsleverantörernas nya strategi. Den starka tillväxten visar att stora varumärken och annonsörer föredrar att köpa videomaterial via privata programmatiska leverantörer. Adforms realtidsdataanalys för första kvartalet 2015 pekar på att de privata marknadsplatserna stod för nästan 25 procent av all europeisk reklam, med förväntningar om en ytterligare stark tillväxt under de efterföljande månaderna. Trenden sträcker sig också utanför Europa och enligt eMarketer förväntas de programmatiska direktaffärerna att uppgå till ett värde av 8,57 miljarder dollar i USA, vilket motsvarar 42 procent av alla investeringar i programmatisk annonsering 2016.

– Att distribuera innehåll på privata marknadsplatser ger oss fördelar, sett till vårt videobibliotek, vårt erbjudande och den mängd innehåll som idag finns tillgänglig. Efterfrågan bland annonsörer att göra programmatiska medieköp fortsätter att växa, och Ooyala kan hjälpa oss att möta detta krav,säger Hassan Ali Khan, Marknadschef Onion, Inc.

Ett annat exempel på hur den programmatiska marknaden utvecklas är den uppgående trenden med ID-baserade transaktioner, som möjliggör en-till-en-transaktioner i en programmatisk miljö. Dessa transaktioner växte månadsvis med 79 procent under första kvartalet 2015, och under andra kvartalet ökade antalet transaktions-ID:n med mer än dubbelt så mycket – 176 procent. Även i juni 2015 dubblerades eCPM (de riktiga intäkterna per tusen visningar) från programmatiska direkttransaktioner jämfört med handeln på marknadsplatser.

– Med Ooyala ser vi vårt resultat för programmatisk handel öka från månad till månad. Vi har sett att våra annonsköpare tycker det fungerar bra att handla direkt från oss eftersom de vet exakt vad de köper och vilken publik vi når ut till, något som gör resultat och rapportering mycket transparent, säger Tom Ellingsen, Commercial Director på VGTV.

– Att erbjuda vårt videolager programmatiskt har visat sig vara framgångsrikt, då efterfrågan och viljan att köpa via automatiserade plattformar bland våra annonsörer är växande. säger Dilem Güler, digital affärschef för Expressen.”

– Vi ser Europa som den ledande regionen för programmatisk handel av premiummaterial. De öppna marknadsplatserna dör ut i takt med att branschen flyttar över till stängda handelsmiljöer. Innehållsleverantörerna ser hur den programmatiska handeln direkt påverkar deras resultat liksom deras förmåga att införa den kontroll och transparens som de och deras annonsörer efterfrågar, säger Maria Flores, vice president, programmatic sales på Ooyala

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SEO-tips 2019