Keymetrics

RTB och Programmatic kommer inom en snar framtid att ta över den digitala annonseringen

Efter att ha tillbringat två dagar på Europas största digitala mässa Dmexco i Köln står det klart och tydligt framför mig…

”RTB och Programmatic kommer inom ett par år ta över den digitala annonsmarknaden”

Programmatic och RTB var ordet på allas läppar och alla stora digitala aktörer har nya innovativa lösningar som går att koppla ihop med målgrupper via analysverktyg och system. Dessa kopplas sedan samman med alla befintliga reklamkanaler som display, online-TV, sök och sociala medier. Dessutom finns det möjligheter att koppla ihop allt i en kontext så att man kan få relevanta programmatiska annonser.

Problemet är bara alla som tillhandahåller annonsytor inte har stöd för att koppla ihop taggar med RTB och Programmatic för att skapa en smart och kundanpassad annonsupplevelse.

Aktörer som Facebook och Google har bra samt strukturerad data som gör det enkelt att koppla ihop målgrupper in i deras system och dessutom få tillbaka analysdata. Genom att föra tillbaka data in i sina system kan man sedan analysera och ta lärdom om vilka målgrupper som responderar på vad.

Med hjälp av analys och data kan man i nästa steg vässa sin kommunikation och anpassa den ytterligare efter användarnas intressen för att skapa en ännu mer relevant annonsupplevelse som korrelerar med innehållet.

Prognoser visar att över hälften av all digital annonsering kommer att skötas programmatiskt inom en snar framtid. Det är viktigt att detta kommer att ske analysdrivet för att skapa en bra annonsupplevelse till användarna. Risken är annars att ännu fler kopplar på annonsblockerare på sin webbläsare.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Många pratar om det, men få har det