Keymetrics

Paypals nya betaltjänst slår hårt mot Google och Facebook

För inte så länge sen lanserade betaljätten Paypal.me – en innovativ tjänst som gör det enkelt för privatpersoner och företag att skapa personliga webbadresser för smidigare digitala betalningar, och som kan delas publikt. PayPal har jobbat med den typen av transaktionstjänster i flera år, och nu gör Paypal.me betalprocessen både snabbare och enklare.

Både Google och Facebook slåss om användarna inom området mobila/digitala betalningar, men Paypal har definitivt ett försprång med sina 15 år som global betaltjänst på nacken. Paypal har i dag nästan 170 miljoner aktiva konton globalt enligt senaste statistiken.

Google lanserade sin betaltjänst Google Wallet 2011, som ett sätt att få Androidanvändare att använda sina smartphones för betalning i fysiska butiker som var utrustade med NFC-terminaler. Hittills har satsningen varit ett fiasko och ersätts nu av Googles Android Pay som initialt också använder NFC, men så småningom också ska stödja fingeravtryck. Facebook har också gett sig in i matchen – deras Messenger stödjer kostnadsfria direktbetalningar, men bara för privatpersoner, inte för företag ännu.

Fördelen med en Paypal.me URL är att den är lättare att komma ihåg än inloggningsuppgifter som e-postadresser eller telefonnummer och enklare att dela i mejl, på sociala medier, via sms eller bäddas in på en webbplats för access direkt i en webbläsare. Det är dessutom gratis för privatpersoner att skicka och ta emot pengar så länge de använder ett betalkort. För företag gäller särskild procentsats precis som tidigare Paypaltjänster.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Angry Birds firar 10 år med världens argaste annons