Keymetrics

”Om 10 år kommer all TV gå via internet”

Reed Hastings CEO på Netflix förutspådde för en tid sedan att all TV kommer att gå via internet om 10 till 20 år. Därför var han villig att satsa allt på Internet då det skulle växa snabbt och inom en mycket snar framtid bli den primära kanalen för TV-tittande.

Hastings har haft framgångar med nya programformat som produceras av Netflix, exempelvis ”Orange is the New Black” och ”House of Cards” som ger Netflix massor med användaruppgifter till en analysdriven TV-produktion.

”Vi är bara en lärande maskin. Varje gång vi lagt ut en ny show, analyserar vi det, vi räknar ut vad som fungerade och vad som inte fungerade så vi gör det bättre nästa gång” (Tweet)

De har haft en imponerande är en ökning med över 100 procent under året. Kan den senaste tidens tillväxt i digitalt TV-tittande vara ett gyllene tillfälle för Netflix.

Disney redovisade nyligen ett resultat med förlust i intäkter och förlorade abonnenter. Detta stärker tesen att konsumenterna går från linjär-TV till förmån för digitala prenumerationstjänster som Netflix.

”Det finns ett fåtal personer som har skurit av sladden, men det är mycket liten andel än idag. Men det är ett stort bekymmer om på lång sikt”, säger Hastings.

Konsumenterna kommer att kunna titta på alla sportevent på digitala enheter i framtiden, precis som företag som HBO levererar närvarande.

Reed Hastings räknar med att kanaler som visar sportevent och har haft en framgång med att upprätthålla en publik i slutändan kommer vara tvungna att anta en on-demandmodell.

Netflix

reed

Läs intervju med Reed Hastings på CNBC

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
En detaljerad guide till Instagram-statistik