Keymetrics

Native och Content Marketing är stekhett nu när allt fler blockar traditionella banners

Kia-Index höll i fredags ett seminarium om vad Native Advertising är och varför det är så hett.

Talare under dagen var Anna Arvidsson från Expressen, Jessica Torstensson från PHD och Johan Rikner från Nyheter 365.

Anna Arvidsson, chef Expressen Studio berättade om hur man framgångsrikt arbetar med native som mediehus. En seriös satsning med högkvalitativa redaktionella annonsformat tycks vara framtiden.

Jessica Torstensson, Account Director på PHD Media berättade om att det växande användandet av adblockers skapar nya digitala annonsmöjligheter, såsom native-annonsering. Hon berättade varför native är ett bra komplement till traditionell annonsering när man kan få längre time-spent för att förstärka varumärket.

Johan Rikner, vd på Nyheter360 och Newsner.com gav en intressant inblick i hans värld där köpta artiklar produceras av samma redaktörer som skriver andra artiklar. Hans syn var att det är dit utvecklingen är på väg, titta bara på Buzzfeed. Han visade flera intressanta exempel på Native och Content Marketing som de har kört tvärs över både digitalt och print. Han gav dessutom hans bild om vad som skiljer Native och Content Marketing.

En intressant betraktelse var när Johan visade bannerutvecklingen på Aftonbladet under 2000-talet från någon liten display till en hel take-over. Det finns helt enkelt inte större format att sälja längre, den utvecklingen har nått sitt tak.

”Nu tar annonserna så mycket plats att det är svårt att läsa innehållet på många sidor utan användandet av Adblockers, därför måste man hitta andra lösningar”

En sak som seminariet påvisade var att Native är här för att stanna och vi kommer att få se allt mer av denna typ av annonsering när investeringarna på nätet kommer att öka.

”Annonsformaten har nått sin yttersta gräns i format och räckvidden krymper på grund av ökat användande av Adblockers”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Frukostseminarium om hushållens medieutgifter