Keymetrics

Helin gnäller om dumma reklamblockerare som förstör hans affärsmodell

Jan Helin känner gnäller i sin podcast om att allt fler läsare använder reklamblockerare. Visst är det jobbigt när det som experter varnat om i åratal blir ett faktum. Helin är inte ensam i sin oro utan bredvid honom står alla publicister som pryder sina sajter med hundratals annonser som blinkar och följer läsaren på sajten.

Helin har varit bortskämd med att så många läsare tolererat hans affärsmodell så länge. Trenden har varit tydlig men det är först nu även lojala anhängare tröttnat på annonsbelysningen och installerat en reklamblockerare.

Att svenska internetanvändare väljer reklamblockerare är inget nytt. Vi på Dagensanalys.se har med Snabbasvar.se genomfört en årlig undersökning som visar att fenomenet bara ökar. Vi har även skrivit om det i flera artiklar. Reklamblockering är läskig och den kommer att förändra annonsaffären för alltid.

Helins svar på hur han ska tackla problemet är att stänga ute läsare som använder reklamblockerare. För Expressen, SvD, Dn, SVT, N24 eller DailyMail är Helins hot till läsarna goda nyheter som då lär få den trafik som han ska stänga ute.

Helin säger i sin podcast mattssonhelin att ”Då får man faktiskt söka sina nyheter på annat håll. Det kommer inte kunna finnas kvar nyhetskällor som kan producera innehåll utan att ha någon affärsmodell, antingen i form av annonsering eller att någon betalar”.

I sin podcast lyfter Jan Helin fram Washington Post som ett initiativ och jämför sig med den. Det är dock en stor skillnad mellan de två tidningarna. Washington Post har ett unikt innehåll baserat på grävande journalistik till skillnad från Aftonbladet. Läsare av Aftonbladet kan läsa samma artikel på flertalet andra webbplatser, som bara är ett klick bort.

Dock kommer Helin inte att ha sista ordet om att stänga ute de läsare som använder reklamblockerare. Det kommer göras av andra affärer som representerar Schibsteds stora intäkter. Där ingår exempelvis sajter som Blocket och Hitta. Dessa sajter är beroende av den trafik som Aftonbladet.se, med eller utan reklamblockerare, slussar vidare.

Du kan lyssna på mattssonhelin här

Ping: Intressanta annonser vill läsare ta del av och ointressanta annonser blockeras. Så enkelt är det. Nyckeln till framgång är inte att stänga ute läsare utan istället lyssna på vad de är intresserade av och därefter anpassa annonserna. Ett tips är att granska den affär som Instagram håller på med.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
LRF Media investerar i SEO-byrån Brath