Keymetrics

Framtidens TV annonser kommer att köpas via RTB och Programmatic

David Mühle regional Director på Ooyala berättar om vad han tror om utvecklingen av TV annonsmarknaden.

TV tittandet förändras just nu i snabb takt och den digitala generationen tittar allt mer på TV via nätet. TV-reklammarknaden ligger fortfarande efter då ungefär 90 procent av reklamintäkterna idag kommer från linjär-TV (soff-TV). Den programmatiska annonshandeln på klassiska displayannonser växer rekordsnabbt och nu är det dags för TV-marknaden att få samma typ av programmatiska annonshandel som displaymarkanden har via RTB där Ooyala har en vass lösning för online-videoformat så att de kan se till att möta marknadens behov av dessa annonslösningar.

David visar ett framtidsscenario där de har estimerat hur utvecklingen har tagit fart och hur stor andel programmatisk handel av online-video format kommer att vara av annonsmarknaden på online-TV och det kommer troligtvis att stå för över hälften av annonsintäkterna. Samtidigt som online intäkterna kommer att växa rekordsnabbt då tittarna flyttar sitt beteende från Soff-TV till sin mobil, dator eller surfplatta. Alla som inte är mer på denna resa nu när den tar fart kommer att missa en helt ny online reklamhandel för TV som sker här och nu.

”RTB och Programmatic tåget för online-TV har tagit fart, de som inte har eller hoppar på tåget nu kommer att stå kvar på perrongen och undra varför som hände”

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SEO och SEM förändras, hänger du med?