Keymetrics

Drunknar i annonser

I morse bestämde jag mig – nu blir det AdBlock, igen. På alla enheter! Jag har på något sätt ansett det som min plikt att inte blocka annonserna på de siter där jag konsumerar nyheter och information gratis. Självklart förstår jag och de flesta andra att medierna måste tjäna pengar på något sätt, men nu känns det som om det är dags för dem att tänka om? Nyheterna syns ju knappt för alla annonser.

Min nyhetskonsumtion har förändrats. På sista tiden har jag märkt att jag inte går in på de svenska nyhetswebbarna lika ofta som jag gjorde tidigare. De ger mig inte det jag söker. Jag vill inte ha annonser som är helt ointressanta för mig. Jag vill inte ha ytliga nyheter utan ett uns av analys. Tänker på Hans Roslings kommentarer under veckan som gått om att man inte kan använda sig av media om man ska förstå världen. Jag lägger till nationen, staden och stadsdelen. Hoppas redaktionerna tar det till sig.

Jag väljer allt oftare The Guardian, New York Times, poddar från SR, DI Digital, Break IT, TED Talks mm. Jag testar att betala för Blank Spot Projects utrikesrapportering. Jag betalar även för DN och testade under en tid Aftonbladet Plus. Jag är inte lat, inte snål och jag har märkt att jag har gott om tid att ta in nya kunskaper. Jag rör mig i riktningen mot störningsfri kunskapsinhämtning. Så som nyheterna brukade vara, förr i tiden. Jag hittar en del av det i poddarna, men långt från allt.

Lyssnar på långpodden MattssonHelin och de tar åter igen upp problemet med mobilannonser och att de inte fungerar. Men vad ska vi göra åt det då? Vad tänker de göra åt det? Hyfsade nyhetssajter löper risken att urholka sitt ”nyhetsförtroende”.

Tar ändå upp SvD, som ligger i toppen när det gäller störande annonser, i mobilen. Blir tillfrågad om jag vill svara på några frågor. Jag svarar ja. Första frågan: ”Känner du igen eller har sett annonsen?” Jag svarar nej. Får ytterligare tre frågor på vad jag tycker om annonsen. Vad säger man? Och vad rapporterar SvD tillbaka till annonsören? Sen vill SvD att jag ska uppge mitt gender, ålder, bostadsort – jag förstår varför. Men är det inte lite omodernt att inte ha med alternativ där man inte vill uppge man/kvinna, inte ålder eller bostadsort. Spiken i kistan.

Här på dagensanalys.se testade vi ett tag med annonser, men det blev inte riktigt bra eftersom avsändare och mottagare inte matchade. Så de försvann. Nu funderar vi vidare på hur vi ska göra i framtiden, för det är klart att även dagensanalys.se behöver intäkter.

Var går gränsen för er andra? Hittar ni det ni söker? Kommentera gärna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här granskar USA onlinejättarna