Keymetrics

Data är nyckeln till framgång – fem heta tips hur man med hjälp av analys skapar effekt

Eftersom den växande datamängden blir nästa utmaning för all innovation på alla företag måste man satsa mer på analys. Digitala specialister och marknadsförare måste idag utnyttja sin strategiska position genom att använda data på ett smart sätt för att uppnå full effekt av sina investeringar.

Alla företag kräver idag en snabb, enkel och lättillgänglig inblick till all information om hur kampanjer och marknadsaktiviteter har gått. Man vill hela tiden optimera effektiviteten och ligga steget före konkurrenterna.

Därför har självbetjäningsverktyg för analys med smarta enkla sätt att visualisera data på ett snyggt sätt vuxit fram och Tableau är en av dessa snabbt växande aktörer.

Vi intervjuade under förra veckan Elissa Fink CMO på Tableu och hon gav oss fem heta tips varför analys blir allt mer viktigt i en marknadsförares vardag…

1. Analytics hjälper dig att alltid ligga steget före: Genom att investera i smarta analysverktyg, kan marknadsförare förstå kunderna bättre. Att inte ha kännedom om vad kunden önskar sig, att sakna information om motiv, behov och beteende tillhör det förflutna. Datormjukvara för analys kan hjälpa till att bygga en mer fullständig bild av konsumenttrender och beteenden, vilket är kritiskt i dagens konkurrensläge.

2. Analytics löser verkliga problem: Dataanalys kan användas till marknadsföring för att övervaka kampanjer och identifiera problemområden. Det är möjligt att i realtid se vilka aktiviteter som faktiskt gav effekt och på vilken målgrupp så att man snabbt kan strypa eller växla upp marknadsföringen i rätt kanal på rätt målgrupp, vilket leder till effekt i försäljningssiffrorna.

3. Analytics ökar kunskapsspridningen: Många organisationer arbetar tyvärr idag i silos där mycket av deras användbara data ligger inlåsta i kalkylblad och databaser på flera avdelningar. Genom att bryta dessa öppnar sig en enorm möjlighet att vinna konkurrensfördelar.

4. Analytics gör dig smartare: Marknadsförare förväntas inte bara bygga varumärket och sprida kunskap om sina produkter och tjänster, men man skall även kunna motivera sina marknadsföringskostnader och öka försäljningen. Analysverktyg såsom Tableau kan bidra till att driva snabbare datadrivna beslut och ge marknadsförare en bättre inblick och kunskap.

5. Analytics hjälper dig att ta dig ett steg längre: Datavisualiseringsverktyg kan hjälpa dig att inte bara dela insikter de kan även ge dig rekommendationer. Särskilt i en konkurrensutsatt marknadsmiljö är det viktigt att ta rätt beslut, du måste dessutom även förklara vad som händer och varför. Du behöver analys för kunna ta rätt beslut.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
DSP, SSP, DMP vad är det egentligen?