Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Annonsering i mobilen krossar print

Enligt en ny rapport kommer annonsering i mobilen att vara större än annonsering i print redan nästa år.

Bakom analysen är ZenithOptimedia som gjort en prognos över den globala annonsutvecklingen för mobil, internet, tv och print. Enligt analysen kommer (om nu inget radikalt händer) mobilen som annonsplattform att segla förbi print redan nästa år. Mobilen kommer att stå för 12,4 procent av den globala annonskakan medan print landar på 11,9 procent. I och med skiftet kommer mobilen att vara den tredje största annonskanalen efter tv och internet.

Mobila annonskakan kommer att växa 38 procent samtidigt som printkakan kommer att minska med 4 procent.

“Mobile technology is rapidly transforming the way consumers across the world live their lives, and is disrupting business models across all industries. We are now witnessing the fastest transition of ad budgets in history as marketers and agencies scramble to catch up with consumers’ embrace of the mobile way of life.” kommenterar Steve King, VD för ZenithOptimedia resultatet.

Mikael Karlsson

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>