Keymetrics

Adobe lanserar programmatisk handel för alla kanaler – display sök och sociala medier

I samband med marknadsföringskonferensen DMEXCO i Köln lanserar Adobe marknadens mest avancerade plattform för programmatic-annonser. Plattformen lanseras inom Adobe Media Opitimizer och ger självservicemöjligheter för att ta kontrollen över automatiserade annonsköp.

Den nya plattformen har bland annat stöd för annonser inom sök, display och sociala medier, från partners som Google, Facebook, Bing och Yahoo.

En nära integration med Adobe Analytics och Adobe Audience Manager säkerställer att annonsköpare kan använda kunddata för att förfina och rikta annonser mot utvalda målgruppssegment. Plattformen ger även möjligheter att använda material och kreativa tillgångar från Adobe Creative Cloud för att leverera rätt innehåll till rätt mottagare.

– Media Optimizer är den första plattformen som integrerar olika tekniker för att göra det möjligt för företag att leverera personaliserade annonser oavsett var kunderna finns. Genom att införliva alla typer av programmatic-köp för socialt, sök och display kan vi hjälpa företag att arbeta mer effektivt och optimera annonsköpen, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Media Optimizer.

Utöver den nya plattformen inom Media Optimizer lanserar Adobe också en programmatic-lösning för medieföretag, inom Adobes TV-plattform Adobe Primetime. Den nya tjänsten är kopplad till flera olika mediedistributörer och gör det möjligt att anpassa innehåll efter målgrupp och använda realtidsdata för att prognostisera och optimera utfallet av annonserna.

Enligt uppskattningar kommer den globala marknaden för automatiserade annonser uppgå till 350 miljarder kronor år 2018. (Källa: MAGNA Global)

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Jochum Forsell går till HEAR