Keymetrics

Vd:n har ordet, bloggen och dagens lunch

Vi sitter i konferensrummet och går genom den framtagna steg-för-steg-strategin som ska öka företagets digitala närvaro. De flesta punkter verkar väcka förståelse och stödstatistik ökar acceptansen. Tills vi ska diskutera punkterna ”företagsblogg” och ”social VD”.

”Va? Ska jag blogga nu också? ” säger Vd:n och letar efter medlidande blickar från alla samlade i rummet. ”Och social är jag ju, tycker jag själv. Eller menar du att jag ska berätta vad jag åt på lunchen?”.

Ingen av de som närvarar verkar vara roade och jag känner att mötet kommer att ta längre tid än planerat.

Låt oss börja med ”företagsblogg” som fenomen och fem enkla tips på innehåll:

  1. Företaget är inte detsamma som Vd:n i egen hög person och därför (tack och lov) så är bloggen ”Vd:n har ordet” död. Så: nej, det är inte BARA VD: n som ska blogga men det skulle vara inspirerande att lära känna VD: n som en person och läsa om hans största utmaningar och önskemål när det kommer till företagskultur och utveckling.
  2. Företaget har 20 anställda vilket är 20 potentiella entusiaster som kan turas om att blogga i ett rullande schema om  – bakom kulisserna story. Inte alla som gillar skriva? Det finns flera former av bloggande och man kan berätta rätt så mycket med en enkel inspelning med  mobilen. Finns inga entusiaster? Då har vi mer problem än bara att blogga.
  3. Företaget har 100 kunder och med detsamma 100 glada och lojala referenser som entusiastisk kan berätta vilka problem de fick lösta av Företaget. Är kunderna inte lojala? Då har vi nog mer djupa problem än bloggande?
  4. Företaget vill växa och attrahera ”rätt kompetens” varför Företaget har under ett antal år haft flera praktikanter. Vilka nya synvinklar och sättet att lösa problemet har Företaget lärt sig av praktikanterna? Vad säger praktikanterna om företaget? Finns ingen kontakt med de längre? Då har vi mer problem än bloggande?
  5. Företaget lever inte i en bubbla och Företagets tjänster borde som allt annat förbättras och utvecklas i samband med allt det nya som rullar in jämt och ständigt. Vad säger omvärlden? De blivande kunderna på Twitter, Linkedin, Facebook eller Instagram? Vad vill de ha? Kommunicerar företaget inte med omvärlden? Då har vi mer djupa problem än bloggande?

Så där, fem tips på innehåll fick du ovan men börja med att:

  1. Förstå hur en företagsblogg bidrar till förbättrat företagsklimat och ökade affärer
  2. Förstå hur viktigt det är att ha en innehållsstrategi som sätter samman affärsmålen med ett blogginlägg
  3. Förstå att långsiktigheten i planeringen borde stödjas av en redaktionell process med rutiner, verktyg och roller

Jag återkommer angående ”social VD: n” men kom ihåg – ”Det finns inga hemliga recept för framgång. Det är ett resultatet av förberedelse, hårt arbete, och att lära sig från sina misstag”, Colin Powell.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips: Så här aktiverar du mörkt läge på Instagram