Keymetrics

Så får du till ett bra nyhetsbrev

Hur många nyhetsbrev prenumererar du på? Hur många nyhetsbrev i veckan får du? Framför allt, hur många av dessa läser du och hur många går direkt till papperskorgen?

Idag är kraven lika höga på bra nyhetsbrev som det är på övrigt digitalt innehåll. Mail flödar in i inkorgen dagligen och många av dem läser vi inte ens. Företag får svårare och svårare att fånga mottagarnas uppmärksamhet och kanske har du också märkt att färre läser nyhetsbreven du skickar ut. Här kommer lite tips att ta till sig och testa.

Skriv en bra rubrik
Ja, rubrik. Otroligt viktig. Detta är det första mottagaren läser och är inte den fångande nog så åker mailet direkt till papperskorgen. Skriv en rubrik som man förstår, gå rakt på sak.

Börja med det viktigaste
Har du en bra rubrik ger mottagaren innehållet en chans. Då ska du inte sumpa det genom att inleda med en flummig bakgrundshistoria eller leda in läsaren på annat än vad rubriken lockade till. Ta upp kärnpunkten direkt och ska du flumma så väv in det i texten efterhand. Själv är jag inte mycket för flum, men tycker att många skriver invecklat och onödigt filosofiskt ibland. Då tappar jag fokus. Sjävklart styrs känslan och tonen av ämnet man skriver om, men själv gillar jag att få saker konkret levererade.

Tänk som en journalist
Journalister jobbar oftast i motvind – de kämpar för att få sina artiklar lästa och publicerade. De brukar därför arbeta med en rad olika frågor och dessa kan även vi arbeta med när vi skriver nyhetsbrev.

Vad? (händer? har hänt? ska hända?)
Vem? (har gjort vad? är drabbad? berörs?)
När? (hände det? ska det hända? ska det åtgärdas?)
Hur? (hände det? kunde det hända? ska det åtgärdas ska ni göra nu?)
Varför? (hände det? hände det inte? gör/gjorde ni inget?)

Det går säkert inte att få svar på alla frågor, men sträva efter det.

Journalister försöker även att aldrig uttrycka sina egna åsikter i klartext utan uttrycker sig istället genom en intervjuperson eller storytelling. Detta är också ett bra tips för att få ihop en text som inte uppenbart skriker ”så här tycker jag”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
En detaljerad guide till Instagram-statistik