Keymetrics

Bara häften av de främsta e-handlarna har koll på sina taggar

Företaget Observe Point har med sin teknologi analyserat webbplatser på e-handelsföretag för att se hur bra de är på att tagga och analysera data.

Analysen grundar sig på data på topp 500 företag från 2014. Webbplatserna har rankas 1-100 som jämfördes med de som rankats 501-600 för att se vad topp 100 företagen gör annorlunda mot 500-600 företagen.

De fann stora skillnader i många områden, men alla digitala marknadsförare lider av samma problem.

Digitala marknadsförare utelämnades tidigare till manuella och slumpmässiga metoder för  hantera sina taggar. Men detta är inte längre fallet. Ledande varumärken och digitala byråer kan idag utnyttja olika system för att skapa tagg-databaser och hantera dem på ett korrekt sätt. Detta ger kvantifierbara mått på datakvalitet, och ser dessutom till att man alltid får högsta ROI på sin digitala marknadsföring.

Datakvalitetsstyrning har blivit ett växande ansvar (och problem i många fall) för alla digitala marknadsförare, framförallt för alla webbanalytiker.

Därför har det kommit upp flera olika Tag Management verktyg, som exempelvis de som erbjuds av ObservePoint, som syftar till att systematiskt samla in alla taggar av data för att proaktivt kunna upptäcka fel i taggar som på något sätt kan påverka alla digitala marknadsförings aktiviteter som man genomför på ett negativt sätt.

Observe Point har därför tagit fram en rapport som ni kan ladda ned här

Kort om Observe Point: Bolaget är grundat av John Pestana en av grundarna till Super Stats som senare blev Omniture och köptes av Adobe för att sedermera bli Adobe Analytics.

Laddtid

Några intressanta punkter från rapporten:
– Topp 100 företagen har 26 procent fler system än övriga topp 500
– Bara 50 procent av topp 100 har ett tag management system
– Nära hälften av alla detaljhandlare har mer ett analysverktyg

Digital Media Strategist

E-postadressen publiceras inte.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fake news är en rejäl utmaning för unga