Keymetrics

Genews synar mediebranschen

Den dök upp i mitt Facebook-flöde igår, nyheten om Genews lansering. På webben beskrivs tjänsten så här, ”Gender balance, visualised. We enable newsrooms to align their values with the expectations of a modern readership.” Vad man gör är att automatiskt analysera ord och namn från 16 svenska tidningar och ser om de avser manligt eller kvinnligt gender. Man gör alltså synligt hur det står till i mediebranschen med avseende på vem man skriver om.

När jag kollade in statusen för de 24 senaste timmarna och 473 genomgångna artiklar så är läget: 39% kvinnor, 61% män.

Jag kontaktade Olga Stern som i samarbete med Sofia Persson och Annika Hövik utvecklat tjänsten för att ställa några frågor.

Varför har ni lanserat tjänsten Genews?
Idén till Genews föddes på ett hackaton (www.hackaway.com) förra våren. Jag byggde där och då en snabb prototyp och det blev väldigt tydligt att representationen av kvinnor respektive män var väldigt skev. Jag insåg också att det bästa sättet att kunna ändra på det är genom att visa för fler hur skev statistiken de facto är – därför byggde jag Genews.

Ni analyserar ett nyhetsflöde från Overview News som erbjuder ett tekniskt interface mot många olika tidningar och publikationer. Ni har valt ut 16 svenska tidningar. Är de 16 olika tidningarna med på noterna? Vill de analyseras av Genews?

Urvalet av tidningar är till största del baserat på storleken av deras upplagor, men några mindre slank med på grund av att jag själv var nyfiken på deras statistik. Man ska inte heller hänga upp sig på antalet tidningar, planen är att inom kort öka antalet. Jag har börjat kontakta tidningarna som analyseras och de är positivt inställda. Detta är ett ämne som diskuteras på redaktionerna men hittills har det inte funnits ett smidigt sätt att mäta på, det vill jag ändra på.

Får de 16 tidningarna någon återkoppling om hur läget är på deras respektive siter?
Tidningarna som analyseras erbjuds en prenumeration med en analys som sträcker sig tillbaka i tiden så väl som realtidsdata. På så sätt kan de både se trenden men också ha möjligheten att påverka den aktuella representationen.

Kommer ni att publikt visa vem som är bäst respektive sämst i klassen?
Genews uppgift är inte att shamea tidningar publikt. Snarare vill Genews lägga fokus på att peppa dem som gör ett bra jobb och uppmuntra de som inte ligger så bra till än. Utifrån det planerar jag att lägga upp en topplista inom kort.

Hur länge har ni jobbat på tjänsten?
Idén föddes som sagt på hackaway för över ett år sedan och sedan dess har den legat i dvala, men nu i sommar bestämde jag mig för att göra slag i saken så jag la hela min semester på 6 veckor på att bygga Genews.

Stort tack för att du tog dig tid Olga och lycka till med Genews.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Anslutningsavgifter