Keymetrics

Nya vägar till sökmotoroptimering för kreativa marknadsförare

Efter den senaste kvartalsrapporten  förra veckan är det är lätt att tro att det bara finns Google på planeten och att sökmotorns världsdominans nu är komplett – men det finns andra, smarta alternativ för den marknadsförare som vill nå ut till fler målgrupper än Googleanvändarna.

Små sökmotorer som DuckDuckGo tillsammans med internationella tjänster som Yandex och kinseiska Baidu är brännande aktuella. Även om Google är störst så har också Microsofts Bing och Yahoo tillsammans närmare 30% marknadsandel enligt en rapport från comScore från förra hösten (senaste mätningen från comScore för endast desktop är från februari i år).

Googles dominerande marknadspenetration är ofta den enskilt största motivationsfaktorn för marknadsförare att satsa merparten av sin tid och budget på Google. Men – Googles dominans är bara ett generellt genomsnitt.

Välj sökmotor efter målgrupp

Om en bortser från respektive sökmotors marknadsandelar är individuella sök- och teknikpreferenser samt typ av målgrupp det som bör styra valet av plattform för utökad sökmotormarknadsföring.

Valet av en annan sökmotor kan – och bör – också variera beroende på vilken typ av webbplats som ska marknadsföras eller utifrån behoven att nå en viss målgrupp. Till exempel kan en äldre målgrupp mycket väl använda Bing på desktop för att söka på nätet, medan en yngre publik kanske mer sannolikt söker med Google på en smartphone.

Microsoft Bing satsar på konvertering

Bings fortsätter envist att bli bättre. Till exempel har de utvecklat fönster för sociala nätverks-kontakter och “Bing cards” som high-lightar nyckelämnen och relaterade sökningar. Bing satsar även på snabbhet och säkerhet för användaren. För att få fler att använda tjänsten har Bing också lanserat en aggressiv marknadsföringskampanj – BingItOn – som delar ut en bonus i syfte att få nya användare att testa tjänsten och även fortsätta att använda Bing.

 

Bing och Yahoo ads – samma som Google ads

För marknadsförare finns Bing/Yahoo ads som fungerar precis som Google ads. Du kan se nyckelstatistik som annonsklick, hur många gånger din annons visades (visningar), spend, genomsnittlig kostnad per klick, klickfrekvens, genomsnittlig annonsposition, kostnad-per-förvärv och förstås konverteringar. Du kan också plocka ut snabba resultatrapporter för att få en inblick i hur väl dina kampanjer levererar.

DuckDuckGo – den privata sökmotorn bra på lokalsök

DuckDuckGos uppåtgående kurva verkar inte heller mattas av. Med varje nytt integritetsproblem i Google går fler samvetsgranna webbanvändare över till DuckDuckGo. Från och med januari i år har DuckDuckGos dagliga sökningar ökat explosionsartat.

DuckDuckGo förlitar sig på profildata för att ranka en webbplats och det bästa sättet för marknadsförare att få en bra placering (gäller i stort sett alla sökmotorer) är att bli länkad från webbplatser med hög kvalitet och tillförlitlighet som till exempel Wikipedia. DuckDuckGo använder även GEO::IP lookup för lokala sökningar, vilket enkelt uttryckt innebär att din position baseras på din IP-adress. Eftersom sökmotorn inte vill – eller kan – spåra exakt var du befinner dig är det upp till användaren att berätta för DuckDuckGo var hen är.

För att få de bästa resultaten och nå DuckDuckGo-användare, kan du specificera lokalinformation på din webbplats – som till exempel beskriver var företaget finns, vad som finns i närheten, beskriva större bostadsområden och vägar eller annan geo-fakta som en användare kan ha som ingång när de söker lokalt.

En marknadsförare som vill ranka bättre på DuckDuckGo bör alltså satsa på att bygga en attraktiv och informativ webbplats med hög funktionalitet, en bra användarupplevelse, och förvänta sig noll spam.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tre SEO-trender inför nästa år som du måste ha koll på