Keymetrics

Lider du av digital amnesi?

På min Trello samlas en hel del information som en inköpslistan vilken jag delar med min sambo, adresser till mina söner, Photoshopstips , saker som borde göras i kommande veckan, planering för semester och mer. Så fort jag antecknar något släpper mitt minne ansvar att jag ska komma ihåg något av dessa. Allt finns ju alltid med mig i mobilen.

Mina kontakter på  Linkedin har beskrivningar om vilka de är och deras yrkeskompetens. Så fort jag antecknar där kan jag släppa ansvaret att komma ihåg. Allt finns ju alltid med mig i mobilen.

Min kalender fylls (förutom yrkesrelaterade möten) med påminnelser om att boka yogapasset, ringa till min son, säga hej till svärmor minst en gång per månad och inte glömma att jag bokade tid hos frissan . Så fort jag lägger in något där glömmer jag att komma ihåg. För allt finns ju alltid med mig i mobilen.

Jag är övertygad att du gör exakt likadant och när både du och jag vill komma ihåg ett datum, filmtitel eller liknande googlar vi i stället för att öppna vår egen minnescenter – vår hjärna.

Kaspersky Lab (ett datasäkerhetsföretag) har nyligen släppt en rapport som myntar uttrycket ”digital amnesi”:

Några fakta från rapporten:

  • 50 % av intervjuade kan inte komma ihåg telefonnummer till sina egna barn eller föräldrar
  • 57 % kan inte komma ihåg telefonnummer till deras arbetsplatser
  • 91 % säger att de är beroende av Internet och mobila enheter för att komma ihåg fakta och händelser
  • 51 % tycker att mobiler är deras extra hjärnor

”Digital technologies are not just transforming the way we live and work; they are changing the way we think, learn, behave – and remember. The long term effects of digital device and internet use are being actively investigated by cognitive neuroscientists, psychologists and many others”.

Ladda hem rapporten och läs mer under länken på Kaspersky Lab bloggen.

Jag personligen kommer att fortsätta med att avlasta mitt egna minne med att komma ihåg telefonnummer, mejladresser och datum. Siffror och sifferkombinationer var aldrig min starka sida, kommer hellre ihåg namn och ansikten. Kanske spela mer memoryspel på fritiden är en bra ide? För de som liknar mig och redan idag visar tendenser till digital amnesi skulle jag nog inte rekommendera att spela svenska ”Amnesia: The Dark Descent”.

Bildkälla: The rise and Impact of Digital Amnesi 2015, Kaspersky Lab with Opinion Matters

Läs även: Ständig uppkoppling skapar nya beteenden

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vart tredje leverantörsföretag planerar personligt innehåll