Keymetrics

Fyra enkla grundregler som din webbplats ska följa

Så här under semestertider är det alltid en massa bokningar via nätet som ska göras för att säkra hotellnätter eller bästa stugan vid stranden. Ofta blir man frustrerad hur dåliga webbsidorna är och hur de i onödan krånglar till något som borde vara så enkelt.

Mina reflektioner nedan är inte bara riktade till turistnäringen utan kan vädras för många olika sajter.

De självklara tecknen på att ditt företag brister i respekt för besökarens onlinetid är:

  • Sidor laddas för sakta. Det tar flera minuter att få mer information om produkter/tjänster och det är i princip omöjligt att navigera på din sajt via mobilen.
  • Det saknas tydlig information om vem som ansvarar för vad i ditt företag. Kundtjänst det borde väl räcka?
  • Du möter inte kunden digitalt. Ditt företag visar endast telefonnummer och fax.
  • Besökaren behöver läsa flera sidor med djupgående beskrivningar om dina tjänster/produkter med mängder av information som länkas fram och tillbaka innan de kan boka.
  • Bilder på dina produkter/tjänster är photoshop:ade och stämmer inte med verkligheten.

Om ovan stämmer in på din webbplats så kommer du att förlora besökaren inom tre minuter.

Här är några enkla grundregler som bör besvaras av varje webbplats:

  1. Var har besökaren hamnat?
  2. Vad kan besökaren göra på webbplatsen?
  3. Varför ska besökaren köpa era produkter eller tjänster?
  4. Hur kan besökaren kontakta er?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
3 tips för att starta en webbshop