Keymetrics

Försäljningsframgång via dina bästa vänners digitala kontakter

LinkedIn, Facebook eller Twitter. De flesta av våra vänner finns närvarande någonstans och har sitt lilla nätverk av kontakter. För er som arbetar mycket med att fånga in leads borde verkligen fundera på att leta närmare er själva och inte blicka så långt bort. För det är inte alltför sällan de där kontakterna finns närmare än vad man tror. För vet du egentligen vilka kontakter dina bästa vänner sitter på? Det är ofta en väg vi glömmer, istället letar vi febrilt efter leads från listor som vi sökt fram på LinkedIn, hittat i tidningar eller kanske snubblat över på en nätverksträff.

Detta är ett sätt man kan arbeta på:

1. Fundera och skriv ner vilka som är dina 10 bästa vänner. Eller, vilka 10 personer umgås du mest med?

2. Leta upp deras profiler på tex LinkedIn och titta på vilka kontakter de har.

3. Kolla deras Twitter, kanske att de har långa och intressanta diskussioner med personer du vill komma i kontakt med?

4. Kolla deras vänner på Facebook – vad arbetar vännerna med och är det någon du vill komma i kontakt med?

Hittar du en intressant vän på Facebook är det mer troligt att din vän känner personen än om du hittar den bland kontakterna på LinkedIn. För på LinkedIn tenderar man ibland att lägga till personer man kanske träffat någon gång men inte känner speciellt bra.

Så, vad väntar du på? Ut och leta och passa på att bjuda din vän på en fika för att snällt fråga om det går bra att fråga om deras kontakter. Det är inget vi ska ta för givet och vi ska definitivt inte bete oss som hungriga säljvargar med stora dollartecken i ögonen. Vi ska självklart vårda den vänskap vi byggt upp med våra nära och kära och inte förutsätta att personen kommer att agera leadsgenerator på heltid.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Betalvägg eller annonser?