Keymetrics

Extra: Clickbait Varning!

Idag krigar alla publicister om trafiken och rubriksättningen blir allt viktigare för att vinna kriget om läsarna. Många publicister har hamnat i fällan för clickbait med rubriker som skriker ord som chock, extra och käftsmäll. Andra populära clickbait trick är att lägga tre, fem eller varför inte tio heta tips, ju högre siffra desto bättre.

Rubriksättning är en svår sak och relevanta inbjudande rubriker som skall locka läsarna att läsa mer är det som alla strävar efter. Men trots det hamnar publicister många gånger i fällan med rubriker som nakenchock för att locka läsare. När nyhetsflödet till slut är nedlusat med extra, skandal, pinsam, snyting och maxa ser läsaren inte skogen för alla träd.

Vi som skriver artiklar och rubriksätter måste ta ansvar och se till att läsarna får en bra upplevelse med rubriker som korrelerar med innehållet i texten. Rubriker med ord som extra och varning som just rubriken till denna artikel ”Extra Clickbait varning” handlar bara om att fånga er uppmärksamhet (jag hoppas att jag fångade er just nu och gav en tankeställare).

Det är helt ok om man har 3 eller 5 relevanta tips, eller om det verkligen är en varning man utfärdar. Annars hamnar vi i fällan med att locka läsare som bara blir irriterade när rubriken inte har någon substans och texten bara handlar om att dra trafik, inte om att dela bra saker och allmänbilda.

Det är vårt gemensamma ansvar att ge våra läsare en bra upplevelse.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
hand som visar en graf som stiger
SEO-strategier som ger resultat