Keymetrics

Årets tips: utbilda dig till tekniker eller analytiker!

Alla i ”teknikbranschen” vet att det råder brist på tekniker – av många slag, utvecklare, analytiker, statistiker etc. Men vad händer när så gott som alla branscher blir teknikbranscher? Hur ska Sverige överleva som högpresterande land om vi inte har utbildade människor som kan utföra nödvändiga arbeten?

Mediabolagen är ett bra exempel. De verkar söka fler tekniker och analytiker än journalister nu för tiden. Jag stämde träff med Andreas Quensel, analyschef på Expressen, över en lunch för att prata om hur de har det hos sig.

Har jag uppfattat det rätt, ni och kollegorna i mediebranschen verkar dammsuga marknaden på tekniker, analytiker och statistiker?

Det stämmer. Vi vet att produktupplevelsen är en otroligt viktig anledning till att en läsare väljer att besöka en viss nyhetssajt. På många sätt är detta lika viktigt som själva innehållet, en väg att särskilja sig från övriga på marknaden. En anledning till att Expressen är Sveriges snabbast växande större nyhetssajt, är att vi storsatsar på utveckling samt analys. På ett års tid har vi mer än dubblerat antalet utvecklare samt analytiker. Allt som är digitalt går att mäta och det som kan mätas går att optimera. Därför går analys och utveckling hand i hand.

Andreas berättar att de stora, attraktiva mediehusen och tidningarna, dit Expressen får räknas, tidigare inte behövt söka journalister, utan att journalisterna har knackat på dörren och bett om jobb.

Hur funkar det med de här nya yrkesgrupperna? Har ni samma dragningskraft på teknikerna och analytikerna?

När det gäller utvecklare och analytiker, konkurrerar vi ju inte bara med Sveriges övriga mediebolag utan även med Sveriges övriga digitala aktörer. Idag går det ju knappt gå att hitta en bransch som är helt 100% icke-digital. På så sätt tampas vi om samma talanger som Spotify, Klarna och King.

Vad är den vanligaste kompetensen ni letar efter?

Jag kan så klart endast svara för analyskompetenser: Duktiga webbanalytiker växer definitivt inte på träd. Alla företag som har en sajt som kan optimeras har behov av en webbanalytiker. Tiotusentals företag borde alltså behöva en sådan tjänst, vilket ska jämföras med kanske ett hundratal webbanalytiker i Sverige. Nu börjar det också komma upp nya yrkesroller inom segmentet. Vi har exempelvis anställt tag managers, konverteringsoptimerare, SEO-specialister, realtidsanalytiker samt sociala medier-analytiker. Det räcker heller inte längre med att ha grundläggande statistisk kompetens. Idag behöver vi även analytiker som kan koda eller som kan analysera stora datamängder för att på så sätt optimera de algoritmer och stora datamängder som styr sajten.

Är det lätt att hitta personer med exakt den profilen, eller får ni vidareutbilda dem när ni anställt dem?

Många av de här rollerna är ju helt nya, det finns därför inte många färdiga analytiker att ta in. Detta gäller speciellt om man samtidigt ska ha en redaktionell förståelse. Vi letar därför mindre efter färdiga analytiker utan försöker hitta råmaterial som vi kan utveckla.

I en av de senaste jobbannonserna sökte ni en webbanalytiker med det numera obligatoriska ”gärna en kvinna”. Varför är det så viktigt?

Det är tyvärr ett faktum att den absoluta merparten som söker digitala analytikertjänster är män. Det är därför väldigt lätt att det blir en relativt homogen grupp av män mellan 25-35. Vi försöker verkligen skapa ett heterogent team både när det gäller ålder, kön och bakgrund, men det är inte lätt!

Givet att det finns färre teknikutbildade kvinnor i branschen, ca 20% av den befintliga ”kåren” utgörs av kvinnor, gör ni på Expressen något för att förändra den situationen?

Jag kan endast svara för mitt team och jag vet att det är mer saker som pågår på andra avdelningar på Expressen. Det vi försöker göra i större utsträckning är att prata på konferenser samt punktmarkera de utbildningar som är intressanta för oss. På så sätt är det fler som får upp ögonen för mediebranschen och vi får ett större urval av talanger. Förutom detta arbetar vi aktivt inom våra egna nätverk för att hitta kvinnor samt har gett tydliga instruktioner när vi använder oss av rekyteringskonsulter. Vi får arbeta lite hårdare helt enkelt!

Vi diskuterar resursförsörjning, lärande, mångfald i branschen och att det är mycket man måste ha koll på för att vara attraktiv. Andreas tar upp ett exempel på Expressen, ”magasinsproffsen” och jag hajar till lite. Han pratar om en grupp kvinnor som jobbat länge på tidningen.

Berätta mer, vad är läget med ”magasinsproffsen”?

Mitt favoritexempel på Expressen är vår magasinavdelning som driver sajterna Mitt Kök, Hälsoliv, Leva & Bo, Allt om Mode, Allt om Resor och Allt om Bilar. Där arbetar i större utsträckning kvinnor som tidigare primärt jobbat med print.  De har på relativt kort tid blivit vår snabbast växande del av sajten och är numera etta inom flera av sina segment. Anledningen är att de arbetar otroligt datadrivet, framför allt inom SEO samt sociala medier.  

Tycker du att dagens utbildningar matchar era behov, kommer det ut nykläckta elever med den kunskap ni behöver, och har de även metodiken, den datadrivna som du beskriver ovan?

Det finns ett par nya yrkesutbildningar för analytiker, men de är fortfarande få. Många universitet samt högskolor är alldeles för teoretiska och och saknar koppling till näringslivet. Därigenom blir utbildningarna både tråkigare för eleverna samt betydligt sämre.

Lunchen med Andreas var mycket intressant och givande. Jag vet att ”magasinsproffsen” är någonstans i min ålder, runt 50. Det är många som kan vittna om att det inte är helt lätt att hitta nytt jobb i den åldern. Men just inom teknik, tycker inte jag att det problemet finns. Kanske skulle fler tänka i samma banor som Andreas och som undertecknad – satsa på fortbildning inom analys. Jag har skrivit om det i en tidigare artikel, att det finns utmärkta analyskurser online. Gratis!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Läskdryck
Efter tjugo år ändrar Pepsi sin slogan