Keymetrics

Fem värden att ha koll på när du vill bli Instagramkändis

Att analysera er sida på Instagram är första steget till en framgångsrik närvaro. Men vad ska analyseras? I detta blogginlägget från företaget Smampion ger de er fem viktiga värden att ha koll på.

Tillväxt
Det fokuseras fortfarande för mycket på antalet följare när det kommer till mätvärden för Instagram och andra sociala medier. Följare är givetvis intressant men det som är mer intressant är att se hur många nya följare som vår sida får varje månad. Vår statistik visar att en tillväxt på över 5% i månaden är väldigt bra (genomsnittet för svenska företag ligger på 4, 2%) och lyckas man med detta så gör man i regel många saker rätt på sin Instagramsida.

Engagemangsgrad
Engagemang är det som föder tillväxt så därför är engagemangsgraden alltid viktig att räkna ut. Men hur räknar man ut detta värde? Vår metod på Smampion är enkel, ta antalet unika användare som engagerat sig på sidans alla inlägg (gillat och kommenterat) de senaste 30 dagarna och dela det med antalet följare.
Får ni här en siffra över 10% så bör ni vara nöjda och är er engagemangsgrad över 20% gör ni något exceptionellt bra.

Engagemang på inlägg
För att få en hög engagemangsgrad är det viktigt att våra inlägg engagerar många användare. Så det gäller att ha uppsikt på vilka av ens inlägg som engagerar flest (genererar flest likes och kommentarer), om det är bilder eller videos, om de innehåller någon speciellt text eller hashtag, om de publiceras på någon speciell tidpunkt osv.

Här är det viktigt att inte bara kolla på ens egna inlägg utan också på ens konkurrenters och ta lärdom av dessa. Tydligt är att när vi vet vilka typer av inlägg som skapar högst engagemang hos vår målgrupp så har vi nyckeln till framgång i våra händer.

Dialoger
Sociala medier är en tvåvägskommunikation. Personer kommer skriva till er och posta kommentarer på era inlägg och här är det viktigt att ni ser värdet i alla dessa kommentarer och att ni följer upp de med egna kommentarer. På så sätt skapar ni också en ökad trovärdighet samt lojalitet hos era följare.
Så hur mäter man dialoger? Vi på Smampion mäter hur många av en sidas alla inlägg som fått ett flertal kommentarer (dvs en dialog har uppstått) och ifall sidan har varit delaktig i denna dialog, dvs om sidan har publicerat några kommentarer. Ibland kan det vara som så att en kommentar från sidan inte är nödvändig så vi brukar ha som tumregel att så länge man är delaktig i mer än 50% av alla dialoger så gör man bra ifrån sig.

Era bästa följare
Vilka är era mest lojala användare? Vilka delar med sig och ser till att er sida på Instagram får en större spridning? Vilka är alltid positiva på era inlägg och hjälper er med att sprida en positiv bild av ert varumärke?
Genom att veta vilka era bästa följare är så vet ni vilka användare som ni ska kontakta och bygga starkare relationer med. På sikt är målet att ha ett flertal “företagsambassadörer” som gillar er så pass mycket så att de delar med sig av era inlägg, skapar ett högre engagemang kring era inlägg och ser till att ni får fler följare och i slutändan fler kunder.

Detta var fem mätvärden som ert företag behöver ha koll för att bygga en framgångsrik närvaro på Instagram. De är enkla att mäta vare sig man vill mäta sina egna eller sina konkurrenters värden och de finns alla tillgängliga i de Instagramrapporter som du kan finna på Smampion.

Artikeln är skriven av

cj
Carl Joel Määttä
Kundansvarig & Grundare
Smampion

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce rate
Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt