Keymetrics

Native advertising – är det reklam eller journalistik?

Det börjar äntligen bli lite ordning och reda i begreppsvärlden hos oss marknadsförare. Vi har svängt oss med buzz-termer som content marketing, sponsrat innehåll eller native advertising – ja, ibland ses till och med begreppet varumärkesjournalistik (vilket jag personligen tycker är komplicerat).

Så vad är egentligen Native advertising? Enkelt uttryckt kan man säga att det är ett format inom content marketing som syftar till att skapa förtroende och engagemang hos blivande kunder. Native advertising är mest tänkt att fylla gapet mellan varumärkesarbete och bannerannonsering, typ.

Enligt min uppfattning är det enkelt: Sponsrat innehåll är utformat för att läsas och Native advertising är designat för att delas! Bra och effektiv Native-annonsering bygger på hög kvalitet på innehållet och att det fyller besökarnas behov av information. Det ska vara matnyttigt, lättsmält, grafiskt och tydligt för att fungera optimalt.

De flesta svenska byråer har numera Native advertising som erbjudande, men längst har kanske Nyheter 365 hållit på, med upparbetade kanaler på Aftonbladet och MSN och förstås deras egen klickraket Newsner som vi tidigare rapporterat om här på Dagensanalys.se.

Varsågod: en liten infographic (tack Canva):

The native matrix

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Är all publicitet bra publicitet?