Keymetrics

Instagram: Reklam på ingång

Instagrams ca 300 miljoner användare har varit lyckligt förskonade från reklam. Men nu kommer solnedgångar, skrattande barn, skrytresor, lyxmat och annat varvas med reklam.

Facebook köpte Instagram 2012 och då förekom ingen reklam alls i den populära kanalen. Sedan dess har man försiktigt testat att publicera noggrant utvalda annonser i användarnas flöden. Rädslan att störa och skrämma bort lojala användare har varit större än behovet av att skapa intäkter. Men, underbart är kort, saker och ting förändras och nu meddelar Instagram att företag av alla slag och storlekar är välkomna att annonsera i appen.

Det kommer förstås vara möjligt att rikta reklamen baserat på målgrupp – ålder, geografisk position, genus, likväl som intressen och vilka andra Instagramkonton användaren följer. Planen är att starta lite långsamt med utvalda grupper för att köra globalt i slutet av året.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apple, Google och Amazon skapar samarbete kring smarta hem