Keymetrics

5 + 0 steg för att lyckas med dina digitala projekt

Ditt företag tog äntligen beslutet – ni ska go all in på nätet och det ska se så snabbt som möjligt. Från noll till hundra digitala knyck med dig som projektledare. I den här artikeln får du tips som kan göra skillnaden mellan ett lyckat projekt eller katastrof.

Inom projektets ramar ska det tas fram en ny webbsida, företagblogg, satsning på sociala nätverk, en e- handel, satsa på Adwords, strukturera en SEO-strategi, jobba mer med e-postmarknadsföring och mer.

Oavsett om du vill starta med någon eller några av ovanstående, eller köra all-in finns det inga snabba kvickfix för att lyckas med onlinesatsningar. När jag startar mina egna projekt brainstormar jag fram eller ber om att få leverera följande steg.

  • Steg noll – första momentet

Starta med Simon Sinek, den legendariske ledarskapsinspiratören, skaparen av konceptet ””the golden circle”, se ”Modell for inspirerande ledarskap, där allt startar med en gyllene cirkel och frågan ”Varför?”
Definiera för – varför, hur, vad – vilket kommer att vara en återkommande punkt i flera delar av projektet. Exempel på delar är när ni ska strukturerar kundsegmentering, konkurrentanalys, textinnehåll, nyhetsbrev, företagblogg, aktivitet på sociala nätverk och mer.

  • Steg ett: Affärsidé

Slarva inte med flummiga definitioner. Lär dig från mästare och jämför med exempelvis IKEA: ” Vår vision är ”att skapa en bättre vardag för de många människorna”. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem”. Kan ditt företag hitta i den nuvarande affärsidén svar på ”varför, hur, vad”?

  • Steg två: SWOT

Du kommer att ha så otroligt mycket nytta av att avsätta tid för identifiering av interna, externa, goda och skadliga faktorer för ditt företag. Här bottnar många call-to-action som kommer att behövas för lyckade kampanjer och e-postmarknadsföring.

  • Steg tre: Unique Selling Points, USP

Sammanställ tankar från steg 0, 1 och 2 och skriv ned enkelt och koncist: Vad ditt företag erbjuder och vad som gör er speciella (produkterna, personalen, servicen, öppettiderna). Vad kan du ge dina kunder som de inte får någon annanstans? Resultatet bli ovärderlig information för att skapa rätt innehåll och webbflöde.

  • Steg fyra: Målgruppsdefinition

Detta är ett Superviktigt steg.  Det är utifrån segmenteringen som ska göras här som du senare skapar strategier för sociala nätverk, format på innehållet, typ av online aktiviteter, fokusgrupper och kundundersökningar. Segmenteringen är lika viktig för nuvarande och framtida kunder.

  • Steg fem: Konkurrenter

Här kan du använda det som togs fram i steg noll samt i den SWOT som du gjorde. Vad gör de, hur kommunicerar de? Erbjuder de likvärdiga produkter/ tjänster eller finns det stora variationer i kvalitet och utbud? Hur ser deras ”varför, hur och vad” i jämförelse till dina? Värt att rekommendera – SEO-analys för era konkurrenter.

När ovan är klart kan du börja med att sätta mål samt strategi för din webbsida, företagsblogg, definiera sociala nätverk, skapa e- handel, satsa på Adwords, strukturera SEO, jobba mer med epostmarknadsföring och mer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Digitala prenumerationer