Keymetrics

3 viktiga e-handelstrender

Det går inte längre tänka enskilda kanaler när man skall kommunicera, man måste skapa en kundresa som stäcker sig mellan off-line och on-line.

Dagens konsumenter handlar överallt – När de sitter hemma framför datorn, när man är ute på stan, när man strosar genom parken, när man pendlar eller sitter på fiket. Detta skapar helt nya möjligheter för dem som vill sälja sina produkter och tjänster, då man kan komma i kontakt med sina potentiella kunder när det passar dem.

Man kan inte längre tänka bara enskilda kanaler, webb, mobil, surfplatta eller i butik. Man måste skapa en sömlös kundresa.

Många företag är idag indelade i olika silos där olika personer är ansvariga för de olika kanalerna och medieinvesteringarna hos mediebolagen och mediebyråer sköts ofta av print- digital- och mobilexperter.

Men konsumenterna rör sig fritt mellan alla kanaler med olika sätt att komma i kontakt när det passar dem bäst för tillfället att komma i kontakt med företaget för att hitta sin produkt eller tjänst som man är ute efter.

3-unstoppable-forces

Därför måste marknadsavdelningarna modernisera sig och inte tänka on-line eller off-line (eller mobil och social media). Man måste skapa en kundresa som sträcker sig från mobil och dator till butiken då konsumenterna använder alla kanaler – exempelvis står många och jämför priser i mobilen när de är i butik och tittar på det som de är ute efter, de frågar dessutom sina vänner på sociala medier så ni har inte bara en kund framför er, så ni har alla vänner framför er.

Man bör skapa en upplevelsedriven e-handelsstrategi som hänger ihop med off-line kundresan, skapa en bra kundresa som sträcker sig mellan alla olika kanaler.

Adobe har kartlagt den nya kundresan och marknadsförare måste hänga med om man vill nå den nya generationen då deras mediekonsumtion skiljer sig markant mot tidigare generationer.

Ladda ned rapport här: THE DEFINITIVE GUIDE TO EXPERIENCE-DRIVEN COMMERCE

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tre SEO-trender inför nästa år som du måste ha koll på