Keymetrics

Vem vill ha fler följare? Räck upp en hand!

Ni är kanske nya på Twitter eller vill börja utöka ert nätverk på LinkedIn och hoppas dagligen att det ska lossna och att fler börjar följa era konton och sidor. Men tyvärr är det inte så enkelt för då hade alla haft många följare. Det kräver tid men i övrigt är det tack och lov ingen raketforskning.

Det finns specifika strategier för de olika sociala plattformarna men jag tänker ge det ett försök och sammanfatta allt under två olika kategorier:

– Facebook och LinkedIn
– Twitter och Instagram


Facebook och LinkedIn

Här har vi två sociala kanaler där folk kan följa företag men där företaget inte följer tillbaka. Tänk så här…

  • Börja med att anställda följer företagets sida/sidor. Uppmana till delning när personerna tycker att det känns relevant att dela till sina nätverk. Man ska vara försiktig med att tvinga fram delningar, de kommer ändå inte att vara värda så mycket.
  • Hänvisa till era sociala flöden och sidor via hemsida, nyhetsbrev, mailsignaturer och kampanjer.
  • Publicera vettigt innehåll. Men detta menar jag innehåll som är delbart och budskap som följarna känner att de kan interagera med. Det innebär i praktiken att rena produktinlägg och reklam för företagets tjänster inte kommer att göra någon succé. Blanda olika typer av inlägg och försök göra något roligt av ”reklaminläggen” istället för att bara slänga ut ”titta på vår nya grej, den är toppen”.
  • Annonsera. Det går inte att undvika den här punkten för det är ett bra sätt att rikta sig till sin målgrupp. På Facebook kan du bland annat segmentera geografiskt, demografiskt och utefter folks intressen. På LinkedIn kan du bland annat inrikta dig på olika befattningar.
  • A och O är givetvis att alltid respondera på frågor och kommentarer, det gör att folk inte avföljer. Så det handlar inte alltid om att skaffa nya följare utan att även se till att de gamla stannar kvar.


Twitter och Instagram

Här har vi två sociala kanaler där folk kan följa företag och företaget har möjlighet att följa tillbaka. Tänk så här…

  • Det är alltid trevligt att företag följer tillbaka så mitt tips är att göra det. Följ tillbaka ”riktiga” människor, dvs man behöver inte följa uppenbara spamkonton eller konton som inte alls är relaterade till något seriöst (dvs konton som bara följer för att få följare tillbaka).
  • Bevaka hashtags och engagera er i diskussioner. Resebolag kanske bevakar #semester och mäklare #boende.
  • Lyft fram användares kommentarer och bilder som har med er att göra. Fråga först om ni får dela vidare. Det brukar uppskattas och ert flöde blir också levande och mer personligt.
  • Använd relevanta hashtags så att personer hittar era tweets och bilder. Om ni postar om kaffe kan relevanta hashtags vara #kaffe och #huvudvärk och till exempel inte #kanelbulle eller #te.
  • Tänk på att snygga bilder och ett enhetligt flöde ofta får mer uppmärksamhet. Det är inte så svårt, men alla måste hålla sig till samma ton och känsla som arbetar med de sociala kanalerna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
hand som visar en graf som stiger
SEO-strategier som ger resultat