Keymetrics

Vem ska fånga NätTrollen – polisen eller kommersiella bolag?

BRÅ släppte sin omtalade rapport Hot och våld – Om utsatthet i yrkesgrupper som är viktiga i det demokratiska samhället” förra veckan. Och det var dyster läsning. Sex av tio politiker på riksnivå har upplevt hot. En av tre journalister likaså. Vilka siffror som gäller bloggare, krönikörer, Facebook-användare, företagare, ungdomar och vanliga dödliga, det vet ingen!

Första gången jag blev engagerad i ämnet var när en av döttrarnas klasskompisar fick riktigt otäcka hot via PA, Playahead. Mamman som ringde upp PA fick ett ganska trist bemötande om att inget kunde göras, men när en annan förälder, en journalist, engagerade sig hände det saker. Förövaren spårades upp. Polisen lade ned och föräldrarna som blev informerade förnekade det inträffade. Ingen liksom brydde sig.

Men det var då, när antalet fall var ganska få och fenomenet nättroll inte fanns i vårt vokabulär. Nu är läget annorlunda. Jag träffar en bekant som berättar att mySafety Försäkringar har en tjänst som heter DigitalSkydd och jag blir nyfiken. En privat aktör som erbjuder en tjänst där de utför det som jag alltid trott att polisen skulle ta hand om. Är det verkligen så det ska vara?

Först hör jag av mig till Utgivarnas VD, Jeanette Gustafsdotter, som engagerat sig i frågan när det gäller just journalister. Hon sitter även med som expert i ”Ett modernt och starkt straffrättsligt skydd för den personliga integriteten” (Ju 2014:10), s k Näthatsutredningen och ”Kommittén på det tryck- och yttrandefrihetsrättsliga området” (Ju 2014:17), s k Mediegrundlagskommittén.

Vad är status i frågan från ert perspektiv just nu?

Vi har jobbat med Hot mot mediehus och medarbetare sedan hösten 2013. Vi upplevde att hoten började öka samt att Säpo och polisen inte hanterade hoten på det allvar som vi ansåg behövdes.
Efter attentatet i Paris mot Charlie Hebdo har vi märkt en stor skillnad. Den nya polismyndigheten fått i uppdrag att arbeta fram riktlinjer för hur polisen ska skydda medier vid allvarliga hot och angrepp. Som ett steg i det arbetet har polisen upprättat ett referensråd där bl.a. säkerhetschefer från olika medier är representerade samt jag själv.

Vi publicerade en rapport Hot mot medier och medarbetare under 2014 som visade att två av fem dagstidningar och varannan redaktion bland etermedierna hotats. En ny undersökning pågår just nu och kommer att presenteras på Almedalen 2015.

Hur ser du på att en kommersiell aktör erbjuder en tjänst som väl egentligen polisen skulle hantera?

Vi välkomnar alla kommersiella aktörer som tar fram en seriös tjänst som kan vara till hjälp för den hotade. Det är på samma sätt som med privata vaktbolaget. Det fråntar dock inte polisens ansvar.

Och visst är frågan på mångas läppar. Jag lyssnar på den utmärkta podden Atladottir Bjurwald och även de pratar i senaste avsnittet om rapporten. De har tidigare berättat att de själva varit utsatta. Jag ringer upp Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden, och berättar om tjänsten. Jag frågar:

Hur ser du på att en privat, kommersiell aktör erbjuder den här tjänsten?

Precis som du säger verkar detta vara en tjänst – som jag ej provat, observera – som polis och myndigheter borde erbjuda. Ur ett demokratiperspektiv är det för jävligt att staten inte kan skydda sina medborgare, inte minst barn och unga och de som har utsatta poster, till exempel domare och krimreportrar. Hur tekniskt bra en tjänst är, är med andra ord irrelevant för mig. Förändringen kan inte komma från privata, kommersiella aktörer. Deras verktyg fungerar bara som plåster – inte ett långsiktigt botemedel.

Till slut tar jag kontakt med Sophie Gernand, Marknads- och kommunikationschef på mySafety och ställer några frågor.

Berätta lite om tjänsten. Hur länge har den funnits och varför beslutade ni att lansera den?

Vi lanserade vår försäkring, DigitalSkydd, mot näthat i oktober förra året. När en kund hos oss drabbas av hot eller kränkning på nätet arbetar vi för att radera det som är publicerat Anledningen till att vi valde att ta fram en sådan produkt var att vi som företag har som affärsidé att erbjuda trygghet för våra kunder genom att erbjuda tjänster och försäkringar som möter växande brott.

Vårt fokus är området integritet och därför erbjuder vi ID-skydd, (bevakning, assistans och försäkring vid ID-stöld och näthat). Vi på mySafety Försäkringar känner ett stort engagemang för näthatsfrågor. Det är tyvärr en tråkig utveckling att samtalsklimatet har blivit så hårt i vårt samhälle och vi anser att man måste kunna få uttrycka sina åsikter utan att få en storm av hat och hot riktat mot sig. Många som ägnar sig åt att kränka andra människor på nätet gör det anonymt och anser att de har stöd för sitt agerande i yttrandefriheten. Men mycket av det vi kallar näthat är brott och går t ex under rubriken olaga hot. Det är ett brott även på nätet.  Många barn och unga drabbas vilket är tragiskt. Förövarna i den gruppen förstår inte alltid konsekvenserna av sitt agerande och de barn och unga som drabbas mår riktigt dålig.  Vi har sett exempel på personer som inte orkar med näthatet och ”ger upp”.

Får ni några kommentarer om att ni som kommersiellt bolag utför en uppgift som nog många tycker att polisen borde utföra?

Ja, den frågan får jag då och då. Det verkar vara provocerande att vi som kommersiell aktör ska ”tjäna pengar på folks oro”. Vi tycker självklart att det är polisens och myndighets ansvar att skydda mot dessa brott men samtidigt vet vi att det inte görs tillräckligt för att erbjuda dem som råkat ut för hot och kränkningar på nätet. Lagstiftningen har inte heller hängt med i den digitala utvecklingen. Jag tycker snarare att det är provocerande att inget görs och därför vill vi erbjuda stöd och hjälp när man drabbas. Vi vet att vi inte är lösningen på hela problemet på något sätt men vi gör i alla fall någonting och de kunder vi har hjälpt är ett bevis på att vi behövs. När man drabbas innebär det en stor kränkning och man behöver då någon som hjälper en genom hela processen tills det material som är publicerat tas bort.

Vem är det som köper tjänsten? 

Det är främst privatpersoner som köper tjänsten, det kan vara föräldrar som vill köpa försäkringen för att skydda sina barn, bloggare och personer som är kända genom sitt yrke. Våra kunder är i alla åldrar men de flesta är unga eller medelålders personer.

Ingår det att vidta rättsliga åtgärder för era kunders räkning? Har ni drivit något fall till domstol?

I försäkringen ingår juridisk hjälp så vi kan hjälpa till att driva ärendet för kundens räkning. Men nej, vi har inte drivit något fall till domstol.

Är era kunder nöjda med tjänsten?

Från de kunder vi har hjälpt har vi fått mycket tacksamhet tillbaka, vilket känns otroligt bra. De upplever att de fick bra stöd i en orolig situation där man inte vet hur man ska agera.

Har du några exempel på kunder som du kan dela med dig av, och vad ni gjort för dem?

Vi har haft flera kunder som råkat ut för att deras profil har lagts upp olovligen på olika sajter, obskyra dejtingsajter tex. De har själva försökt få tag i företaget bakom sajten för att be dem radera den falska profilen men inte fått kontakt. Där har vi i egenskap av företag bättre muskler att agera mot den typen av sajter. I ett fall visade sig att bolaget bakom sajten låg på Malta och servern med bilderna var lokaliserad i USA. Hur ska man då som enskild privatperson agera? Här hamnar man dessutom i kläm mellan olika länders lagstiftningar. I detta falla kunde vi med juridisk hjälp utöva påtryckningar mot företaget på Malta vilket ledde till att de tog bort vår kunds profil från sajten. Ett annat fall vi hanterade var Simon Sköld, årets Let´s Dance deltagare, som utsattes för en digital ID-kapning. Profiler på digitala plattformar startade med Simons bilder, något som hans själv inte kunde stoppa. Vi kunde snabbt hjälpa Simon med detta, och det känns väldigt bra när DigitalSkydd verkligen gör nytta!

Även om åsikterna går isär om vem som ansvarar för att få bort trollen så lär tjänsteutbudet öka så länge polisen inte kliver in med större steg. Det kan faktiskt jämföras med att ha en privat sjukförsäkring. Vem orkar vänta sju månader på en axeloperation när man kan få den inom två veckor? Men det är klart, man ska ju ha stålarna att betala för sig och det har ju verkligen inte alla.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Finland bjuder på gratiskurs i AI