Keymetrics

”Reklamen idag är trasig och måste lagas”

”Reklamen idag är trasig och måste lagas” konstaterar Peter Callius, affärsområdeschef på TNS Sifo Media, i den nyligen publicerade Reklamundvikanderapporten. Rapporten gjordes för första gången år 2008 och den nuvarande är en uppföljare där man även undersöker hur den digitala brytningstiden påverkat reklamundvikandet.

2.378 webintervjuer har genomförts för att fördjupa reklamundvikandefrågan och konsumenternas vädjan är uppenbar. De säger ”Snälla, snälla– Roa mig istället för att oroa mig. Stör mig inte med dålig och dåligt målgruppsanpassad reklam som dessutom upprepas för ofta”.

Även om alla undviker reklam i något medie och många undviker reklam i ”alla” medier så betyder det inte att vi alltid är reklamnegativa. Sju av tio är reklamtillåtande till reklam som inte är för ’pushig’ och säljande. Reklamens positiva kraft som informationsgivare vad det avser antalet kommersiella val i samhället har uppenbarligen inte fallit i helt god jord utan snarast landat i en uppfattning av antikommersialism. Hela 64,9% upplever sig vara frustrerade och instämmer helt eller delvis i påståendet ”det stör mig när någon bara försöker sälja något till mig”.

Men ge inte upp marknadsförare! Gör om och gör rätt för hoppet finns. De goda nyheterna är att inställningen till reklam faktiskt till skillnad från vissa andra faktorer är något som kommunikatörer kan påverka genom bättre reklam och bättre medieval. Det tål att upprepas hur många gånger som helst att kedjan nedan måste vara obruten:

  • Målgrupp (i termer av konsumentinsikt och förståelse av målgruppens drivkrafter – VEM)
  • Budskapsstrategi (i termer av ett lämpligt budskap till mål- gruppen – VAD)
  • Kreativ strategi (i termer av hur vi väljer att kommunicera. Tonalitet, färg, form etc – HUR)
  • Mediestrategi (I termer av val av mediakanal/-er som bäst skapar möjligheter att nå ut till målgruppen och sedan in i medvetandet genom att nå målgruppen vid rätt tillfälle, på rätt plats och med rätt frekvens och dessutom användandes de positiva effekterna av synergieffekter mellan olika medier – VAR, NÄR, HUR OFTA)

Ladda hem rapporten ”Reklamundvikande i en digital brytningstid”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
De viktigaste trenderna för den digitala annonsbranschen 2016